Translate

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

«Μάθε, παιδί μου, γράμματα!»


«Μάθε, παιδί μου, γράμματα!»

Πρόσφατη έρευνα υποστηρίζει ότι το πόσο καλά διαβάζει και μετράει κανείς στη σχολική του ηλικία αντικατοπτρίζει την κοινωνικο-οικονομική του κατάσταση στην ενήλικη ζωή του.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για την εθνική βρετανική μελέτη «National Child Development Study (NCDS)», η οποία είναι ακόμα σε εξέλιξη και αφορά περίπου 17.000 άτομαπου γεννήθηκαν το 1958, οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου διαπίστωσαν ότι οι μαθησιακές ικανότητες στηνηλικία των 7 ετών μπορούν να καθορίσουν την επαγγελματική επιτυχία σε ώριμη ηλικία. 
Αυτό που παρατήρησαν οι ειδικοί ήταν ότι από τους συμμετέχοντες όσοι στην παιδική τους ηλικία ήταν καλοί μαθητές και συγκέντρωναν υψηλές βαθμολογίες, στην ενήλικη ζωή τους είχαν κατακτήσει υψηλότερες θέσεις εργασίας, ικανοποιητικότερο μισθό και γενικά καλύτερο βιοτικό επίπεδοσυγκριτικά με εκείνους που ήταν μέτριοι ή κακοί μαθητές.
Πιο συγκεκριμένα, είδαν ότι όσοι ήταν πιο προχωρημένοι στην ανάγνωση και την αριθμητική στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, αμείβονταν με παχυλό μισθό στην ηλικία περίπου των 42 ετών, που άγγιζε τα 6.000 ευρώ.
Όπως τονίζουν οι ερευνητές Στιούαρντ Ρίτσι και Τίμοθι Μπέιτς: «Σκοπός της έρευνάς μας ήταν να φέρουμε στην επιφάνεια τη σπουδαιότητα της γνώσης του σχολείου και το πόσο καθοριστική είναι για τη μετέπειτα εξέλιξή μας στη ζωή». Βέβαια, υπογραμμίζουν ότι σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και το γονιδιακό μας προφίλ: «Και τα γονίδιά μας, βέβαια, συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην επίδοσή μας στο σχολείο. Γι’ αυτό έχουμε προχωρήσει και σε μια μελέτη σε δίδυμα αδέρφια, πιστεύοντας ότι αυτό αποτελεί τον πιο αξιόπιστο τρόπο για να διαπιστώσουμε την πραγματική επίδραση των γονιδίων σε δύο ανθρώπους που κατά τα άλλα μεγαλώνουν σε κοινό περιβάλλον και δέχονται την ανατροφή από τους ίδιους ανθρώπους».  

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014

Γλωσσικές ασκήσεις & ασκήσεις ανάγνωσης (Α΄ Τάξη)


Γλωσσικές ασκήσεις & ασκήσεις ανάγνωσης (Α΄ Τάξη)

                                         Πηγή: prasinipriza.com

ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΣΥΛΛΑΒΕΣ  1  2  3  4  5  6
(κεφαλαία γράμματα – π.χ. ΒΑ ΒΟ ΒΕ)

ΤΥΠΩΝΩ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΡΤΕΛΕΣ
ΜΕ ΤΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ-ΚΕΦΑΛΑΙΑ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΛΕΞΕΙΣ Σ-Φ-Σ-Φ
ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΛΕΞΕΙΣ Σ-Φ-Σ-Φ
ΜΙΚΡΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝΟΥΣ

ΤΥΠΩΝΩ ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΣΥΛΛΑΒΕΣ
(μικρά γράμματα – π.χ.βα βο βε)


ΤΥΠΩΝΩ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΡΤΕΛΕΣ
ΜΕ ΤΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ-ΜΙΚΡΑ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΛΕΞΕΙΣ Σ-Φ-Σ-Φ
ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΜΙΚΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΛΕΞΕΙΣ Σ-Φ-Σ-Φ
ΜΙΚΡΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΑ ΠΟΛΛΑ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ


ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ ΤΑ ΚΕΝΑ,ΑΡΣΕΝΙΚΑ ΣΕ -ης
Π.χ. Ο Γενάρ-ης



                                    ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΧΤΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ

ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΑ ΜΕ
“ΜΠ”,”ΣΤ”,”ΤΖ”,”ΠΡ”,”ΓΙΑ”,”ΑΥ”,
“ΑΙΝΩ”,”ΙΖΩ”,”ΩΝΩ”,”ΕΙΝΑΙ”,”ΕΧΩ”


ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
ΤΥΠΩΝΩ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΩ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ



 

Ο πιο καλός ο μαθητής!


Ο πιο καλός ο μαθητής!

Παραδεχτείτε το! Την πρώτη φορά που -βρέφος ακόμη- έδειξε να σας αναγνωρίζει και να χαμογελά σκεφτήκατε ότι αυτό το παιδί είναι αληθινά πανέξυπνο. Όταν άρχισε να λέει με στόμφο «ε-πι-τού-του» στην τρυφερή ηλικία των τριών ετών, αποφανθήκατε με βεβαιότητα: «Δικηγόρο θα τον κάνουμε». Περιμένατε με ανυπομονησία την πρώτη μέρα που θα πήγαινε στο σχολείο, γιατί θα σηματοδοτούσε το ξεκίνημα μιας πορείας που θα σας γεμίσει περηφάνια. Η ώρα ήρθε, το παιδί σας είναι πλέον μαθητής ή μαθήτρια, και η ανησυχία ήρθε να δώσει τη θέση της στη βεβαιότητα. «Θα είναι άραγε καλός μαθητής;», «Θα τα πάει καλά στο σχολείο;». Οι ειδικοί δείχνουν καθησυχαστικοί. Οποιοδήποτε παιδί με φυσιολογική ανάπτυξη και φυσιολογική νοημοσύνη, ναι, μπορεί να είναι καλός μαθητής και να αντεπεξέλθει μια χαρά στα σχολικά καθήκοντα. Ωστόσο, υπάρχουν παιδιά που είναι προικισμένα με κάποια ταλέντα -όπως ικανότητα οργάνωσης και συγκέντρωσης- που, αν τα χρησιμοποιήσουν σωστά, μπορούν να γίνουν όχι απλά καλοί μαθητές αλλά οι καλύτεροι της τάξης. Μέχρι να ανακαλύψετε εάν το δικό σας παιδί ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία, σας προτείνουμε ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να εξασφαλίσετε ένα όσο το δυνατόν καλύτερο ξεκίνημα στη σχολική του ζωή.

Ξεκινήστε σωστά τη μέρα του Σίγουρα γνωρίζετε ότι το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Αυτή η τόσο συνηθισμένη φράση έχει ακόμα μεγαλύτερη αξία όταν μιλάμε για τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο του μικρού σας μαθητή. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που τρώνε πρωινό έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα και τα τεστ μνήμης και μπορούν να συγκεντρώνονται καλύτερασυγκριτικά με εκείνα που φεύγουν νηστικά για το σχολείο. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Ο οργανισμός μας μετατρέπει τις τροφές σε γλυκόζη, την ουσία που δίνει ενέργεια στο σώμα αλλά και στο μυαλό μας. Το πρωί, όταν το παιδί σας ξυπνάει, η «δεξαμενή» ενέργειάς του είναι άδεια και χρειάζεται ανεφοδιασμό. Ο εγκέφαλός του έχει ανάγκη από μια γενναία δόση γλυκόζης, ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει στις πολύπλοκες υποχρεώσεις του: να κατανοήσει καινούργιες πληροφορίες και να απομνημονεύσει στοιχεία που θα μπορεί αργότερα να ανακαλέσει με ευκολία. Από την άλλη, ιδιαίτερη σημασία έχει και το είδος της τροφής που θα καταναλώσει ένα παιδί στο πρωινό του. Για παράδειγμα, τρόφιμα πλούσια σε απλούς υδατάνθρακες, όπως η ζάχαρη, θα προκαλέσουν στον οργανισμό του μια άμεση και έντονη έκρηξη ενέργειας, που όμως θα οδηγήσει πολύ γρήγορα σε απότομη πτώση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα. Αντίθετα, τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε πρωτεΐνη και φυτικές ίνες προσφέρουν ενέργεια που απελευθερώνεται σταδιακά για πολλές ώρες, βοηθώντας τον εγκέφαλο να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, είναι προτιμότερο το παιδί να φάει ένα μικρότερης θρεπτικής αξίας πρωινό από το να φύγει από το σπίτι νηστικό, οπότε, εάν το μόνο που θέλει είναι ένα κρουασάν σοκολάτας, καλύτερα να φάει αυτό παρά τίποτα.

Ανακαλύψτε ποιο στυλ μάθησης του ταιριάζει Κάθε άνθρωπος μαθαίνει με το δικό του τρόπο, και το να ανακαλύψετε ποιος είναι αυτός ο τρόπος σε ό,τι αφορά το δικό σας παιδί είναι ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια σας. Οι ειδικοί έχουν καταλήξει σε τρεις διαφορετικούς τύπους μάθησης: τηνακουστική, την οπτική και την κιναισθητική. Οι «ακουστικοί τύποι» απορροφούν τις πληροφορίες καλύτερα όταν ακούν λεκτικές οδηγίες. Οι «κιναισθητικοί» χρειάζονται να αγγίξουν με τα χέρια τους κάτι για να κατανοήσουν πώς ακριβώς λειτουργεί, ενώ οι «οπτικοί» μαθαίνουν καλύτερα παρατηρώντας είτε γραπτές πληροφορίες είτε εικόνες. Για παράδειγμα, όταν καλούνται να μάθουν έναν μαθηματικό τύπο, ο μαθητής που είναι περισσότερο οπτικός τύπος θα τον κατανοήσει καλύτερα παρακολουθώντας το δάσκαλο να λύνει την άσκηση στον πίνακα. Ο ακουστικός θα συγκρατήσει περισσότερες πληροφορίες ακούγοντάς τον να εξηγεί το πώς λύνεται η άσκηση, ενώ ο κιναισθητικός ίσως χρειαστεί να χρησιμοποιήσει αριθμητήριο, ξυλάκια ή άλλα εργαλεία για να εξασκήσει αυτή τη νέα γνώση ώστε να την κατανοήσει καλύτερα. Βοηθώντας κάθε παιδί με διαφορετικό τρόπο, σχεδιασμένο πάνω στο συγκεκριμένο στυλ με το οποίο μαθαίνει καινούργια πράγματα, οι δάσκαλοι αλλά και οι γονείς μπορούν να καταφέρουν καλύτερα αποτελέσματα και σε μικρότερο χρόνο. Μάλιστα, σε σχολεία των ΗΠΑ, όπου έχει εφαρμοστεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στους συγκεκριμένους τύπους μάθησης, παρουσιάστηκε βελτίωση στις επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις πάνω από 50% μέσα σε τρία χρόνια.

Γράψτε το σε μαθήματα αγγλικών Τα παιδιά που μαθαίνουν ξένες γλώσσες επικοινωνούν καλύτερα, δεν εκνευρίζονται εύκολα και αναζητούν διαφορετικούς τρόπους για να λύνουν προβλήματα, σύμφωνα με το Αμερικανικό Συμβούλιο Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών. Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που διδάσκονται ξένες γλώσσες παρουσιάζουν εντυπωσιακή εξέλιξη σε άλλους γνωστικούςτομείς, όπως τα μαθηματικά, οι φυσικές επιστήμες αλλά και η μητρική τους γλώσσα. Επιπλέον, δείχνουν μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο σκέψης, γιατί έχουν εκτεθεί σε διαφορετικές κοσμοθεωρίες.

Αξιοποιήστε την τέχνη
Τα μαθήματα μουσικής, πέρα από το ότι δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να εκφραστεί μέσα από την τέχνη, μπορούν να του προσφέρουν πολλά εφόδια, που θα του φανούν χρήσιμα σε διάφορους γνωστικούς τομείς. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά που γνωρίζουν να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο έχουν καλύτερες επιδόσεις σε τεστ που σχετίζονται με τη λογοτεχνία, την ακουστική μνήμη, τα μαθηματικά και το IQ. Οι επιστήμονες πιθανολογούν ότι τα κέντρα του εγκεφάλου που κινητοποιούνται κατά την εκμάθηση του μουσικού οργάνου είναι τα ίδια με αυτά που σχετίζονται με την κατανόηση μαθηματικών εννοιών, την ανάγνωση, την επίλυση προβλημάτων και την εκτίμηση του χώρου. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα μαθήματα μουσικής μπορούν να μετατρέψουν ένα μέτριο μαθητή σε ιδιοφυΐα, είναι ωστόσο κάτι που θα τον βοηθήσει στη διαδικασία της μάθησης γενικότερα. H εκμάθηση μουσικής απαιτεί πολλές δεξιότητες: συγκέντρωση, προσοχή, μνήμη, συντονισμό, πειθαρχία. Γι’ αυτό και όταν μαθαίνουμε ένα μουσικό όργανο, τα οφέλη «διαρκούν» περισσότερο και δεν αφορούν μόνο τις μουσικές μας ικανότητες αλλά ένα ευρύτερο πεδίο. Με άλλα λόγια, τα μαθήματα μουσικής είναι ένα «εργαλείο» που μπορεί να «αναδιαμορφώσει» τον εγκέφαλο,ενεργοποιώντας τις συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών ζωνών του εγκεφάλου, μουσικών και μη. Παρόμοια επίδραση έχουν και οι εικαστικές τέχνες. 

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014

Γιατί πρέπει τα παιδιά να κοιμούνται νωρίς;


Γιατί πρέπει τα παιδιά να κοιμούνται νωρίς;


Δυο νέες έρευνες μας επιβεβαιώνουν- για μια ακόμη φορά την ευεργετική επίδραση του ύπνου από… νωρίς

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση  Nature Neuroscience, όταν τα παιδιά κοιμούνται, οι εγκέφαλοί τους μετατρέπουν το υποσυνείδητο υλικό που έχουν μάθει σε ενεργή γνώση – μια διαδικασία που είναι πολύ πιο αποτελεσματική στα παιδιά από ότι στους ενήλικες.
Στη συγκεκριμένη έρευνα που μελέτησε την επίδραση του ύπνου στη μνήμη και στη μάθηση σε παιδιά ηλικίας 8 ως 11, βρέθηκε ότι μετά από μια νύχτα ύπνου τα παιδιά μπορούσαν να θυμούνται περισσότερα πράγματα και να κατακτούν καλύτερα τη νέα γνώση σε σύγκριση με τα παιδιά που έμειναν ξύπνια στο μεσοδιάστημα.

Mια ακόμη έρευνα του University College του Λονδίνου, που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό για θέματα επιδημιολογίαςJournal of Epidemiology and Community Health, σύμφωνα με το BBC και τον Guardian, εκτιμούν ότι ο άτακτος και ελλιπής ύπνος μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην ανάπτυξη και την «πλαστικότητα» του εγκεφάλου των μικρών παιδιών.

Η έρευνα έγινε σε 11.000 παιδιά ηλικίας τριών έως επτά ετών και έδειξε έδειξε ότι η επίπτωση είναι πιο αισθητή για τα τρίχρονα παιδιά, τα οποία έχουν χειρότερα αποτελέσματα στα τεστ γλώσσας και μαθηματικών σε σχέση με τα συνομήλικά τους που κοιμούνται πιο πολύ και σε πιο τακτικές ώρες.

Έξυπνο ναι, αλλά γιατί δεν αποδίδει στο σχολείο;


Έξυπνο ναι, αλλά γιατί δεν αποδίδει στο σχολείο;

Το παιδάκι σας χαρακτηρίζεται από συγγενείς, φίλους και γνωστούς – ακόμη και από την δασκάλα του- «πανέξυπνο». Γιατί, όμως αυτό το χάρισμά του δεν το βοηθάει καθόλου στην απόδοσή του στο σχολείο;

«Η επτάχρονη κόρη μου έχει πολλά και διαφορετικά ενδιαφέροντα: της αρέσει να διαβάζει βιβλία, ζωγραφίζει καταπληκτικά (για την ηλικία της), να παίζει μπάσκετ και να ασχολείται με τον υπολογιστή.  Παρ’ όλα αυτά, όταν πρόκειται για τα μαθήματά της ή τις σχολικές της εργασίες, η κατάσταση είναι απελπιστική. Η δασκάλα της διαρκώς μου παραπονιέται ότι, ενώ είναι πολύ έξυπνη,  δεν συμμετέχει ποτέ στην τάξη, είναι μονίμως αφηρημένη και σπάνια απαντά στις ερωτήσεις της δασκάλας, ενώ οι εργασίες της είναι συνήθως πρόχειρα γραμμένες. Αναρωτιέμαι λοιπόν, πως μπορώ να βοηθήσω την κόρη μου να προχωρήσει στο σχολείο; Δεν έχω την απαίτηση να γίνει άριστη μαθήτρια απλώς θέλω να πάρει κάποιες γερές βάσεις από την αρχή για να μπορεί να προχωρήσει αργότερα».  Άννα, μητέρα της 7χρονης Στεφανίας

Τι φταίει; 
Το πιο εύκολο είναι να πούμε ότι φταίει ο μαθητής, αλλά ξέρουμε πολύ καλά ότι και άδικοι είμαστε και το πρόβλημα δεν λύνουμε.  Στην ηλικία των 7 ετών όλα τα παιδιά ανακαλύπτουν τους θησαυρούς της γνώσης, αλλά και τα μαγικά μονοπάτια της φαντασίας και της δημιουργικότητας. Είναι, λοιπόν, φυσιολογικό να αρχίσουν να γοητεύονται από τις χαρές που προσφέρουν οι διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες με το πλούσιο περιεχόμενό τους. Έτσι, κανένα παιδί δεν μπορεί να αντισταθεί στις σαγηνευτικές εικόνες των βιβλίων, στις ζωηρές πινελιές της ζωγραφικής, στα ακούσματα της μουσικής και στην ξέφρενη δράση των κινηματογραφικών ταινιών. Παρ’ όλα αυτά, η έντονη απορρόφηση από τις εξωσχολικές δραστηριότητες, σπανίως επηρεάζει το παιδί σε βαθμό που να το αποσπάσει πλήρως από τις καθημερινές σχολικές του υποχρεώσεις. Μπορεί να έχει να κάνει με τις έμφυτες ικανότητες και τη νοημοσύνη του παιδιού. Ενδέχεται να υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης τα κίνητρα, η προσωπικότητα και οι συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού παίζουν καθοριστικό ρόλο για το κατά πόσο θα επιτύχει ή όχι στο σχολείο. 

 -  Υπάρχουν παιδιά που κάνουν ό,τι μπορούν για να βελτιώσουν την απόδοση τους στο σχολείο, είτε διαβάζοντας μόνα τους, είτε κάνοντας επανάληψη ξανά και ξανά με τον μπαμπά ή την μαμά. Παιδιά που κάθονται ώρες πάνω από ένα βιβλίο για να διαβάζουν ή από ένα τετράδιο για να γράψουν. Αυτά που μαθαίνουν όμως δεν περνάνε στη μνήμη τους, όπως θα έπρεπε. Την επόμενη μέρα στο τεστ τα έχουν ξεχάσει εντελώς. Σαν να μην έχουν διαβάσει καθόλου. Η απογοήτευση των δασκάλων και των γονέων αφήνει σημάδια στα παιδιά και στους ίδιους. Ίσως η απογοήτευση τους αποτελεί μεγαλύτερο βάρος στο παιδί παρά οι κακοί βαθμοί που πήρε. Ακόμα όταν κρύβουν την απογοήτευση τους, τα παιδιά αισθάνονται πως έχουν απογοητεύσει τους γονείς τους και τους δασκάλους τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να εστιάσουμε στην εκμάθηση δεξιοτήτων που βοηθάνε στην οργάνωση της μελέτης. Θα πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μάθουν νέους τρόπους να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του σχολείου χωρίς να τα χρεώνουμε με μόνιμους χαρακτηρισμούς.

-  Η καλή σχολική επίδοση σχετίζεται και με το είδος τηςπειθαρχίας που ασκούν οι γονείς. Σε οικογένειες όπου οι διαφωνίες λύνονται με επιβολή, αυστηρές τιμωρίες,  επικρίσεις και προσβολές, τα παιδιά είναι αρνητικά απέναντι στο σχολείο. Οι γονείς αρκετές φορές, μη ξέροντας τι καλύτερο να κάνουν βρίσκουν αυτούς τους τρόπους ως μόνους για να συνετίσουν, ειδικά μικρότερα σε ηλικία, παιδιά. Τέτοιες μέθοδοι μπορεί να φανούν προσωρινά αποτελεσματικές για παιδιά που φοιτούν σε μικρές τάξεις του Δημοτικού, όμως δυστυχώς δημιουργούν σίγουρες βάσεις για μελλοντικά προβλήματα.

- Επίσης το σχολείο με την υποδομή, το κλίμα, τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες, οι εκπαιδευτικοί με την εμπειρία και τη στάση τους τόσο απέναντι στη μάθηση όσο και στον ίδιο το μαθητή, μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση του παιδιού. Μια αδιάφορη δασκάλα, για παράδειγμα, που μπορεί να το έχει στενοχωρήσει και δεν το έχετε πληροφορηθεί, μια προσβολή που δέχτηκε από ένα συμμαθητή ή η κακή σχέση με τα άλλα παιδιά, όλα αυτά μπορεί να δημιουργούν στο παιδί προκατάληψη απέναντι σε κάθε θέμα που αφορά το σχολείο.

Πως το αντιμετωπίζει το παιδί;
Όταν το παιδί αποδίδει σε όλες τις άλλες ασχολίες εκτός από τα σχολικά μαθήματα, προσπαθεί να περάσει ένα μήνυμα: «Μαμά, είμαι έξυπνος, τα καταφέρνω, αλλά δεν αγαπώ το σχολείο» ή, με άλλα λόγια, «Μπαμπά, μου αρέσει να μαθαίνω και να δημιουργώ, αλλά αυτό δεν θα το κάνω ποτέ για τα σχολικά μαθήματα, γιατί τα αντιπαθώ». Και συνήθως το δείχνουν με δύο τρόπους:

- Το παιδί να κλείνεται στον εαυτό του (αυτό παρατηρείται στα κορίτσια).
- Το παιδί έχει ενοχλητική συμπεριφορά στην τάξη (παρατηρείται περισσότερο στα αγόρια). Το αποτέλεσμα είναι εκνευρισμός από την πλευρά των δασκάλων και των συμμαθητών του. Το παιδί αισθάνεται μπερδεμένο. Συνήθως ο δάσκαλος έχει την εντύπωση πως ο γονέας ευθύνεται για την κακή συμπεριφορά του παιδιού, ενώ ο γονιός νομίζει ότι ο δάσκαλος ευθύνεται για την χαμηλή απόδοση του παιδιού. Και κάπου εδώ χρειάζεται προσοχή και καλή συνεννόηση εκπαιδευτικού με γονιού γιατί η συμπεριφορά στην τάξη μπορεί να μην είναι όμοια με την συμπεριφορά στο σπίτι.

Πώς να το βοηθήσω; 
- Το σχολικό πρόγραμμα οδηγεί στη διαρκή και αποκλειστική ενασχόληση με τα σχολικά μαθήματα –από το πρωί ως το βράδυ– κάτι που δεν αφήνει το παιδί να αναπτύξει τη φαντασία του και τη δημιουργική του ικανότητα που κυριαρχούν στην προσωπικότητά του. Διδάξτε του πώς να αντεπεξέρχεται στις υποχρεώσεις του, διατηρώντας μια ισορροπία μεταξύ σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.

 - Ορισμένες φορές δεν υπάρχουν στο σπίτι οι κατάλληλες συνθήκες για να συγκεντρωθεί το παιδί και να ολοκληρώσει με ηρεμία τα μαθήματά του. Πρέπει να του δείχνετε συστηματικά ότι σέβεστε την ησυχία που χρειάζεται για να κάνει τις σχολικές του εργασίες. Διαφορετικά, σκέφτεται ότι, αφού εσείς δεν σέβεστε τις υποχρεώσεις που έχει, άρα… γιατί να τις σεβαστεί και εκείνο;

 - Είναι απαραίτητο να έχει ένα χώρο δικό του, όπου θα μπορεί να εκφράζεται, αλλά και να απομονώνεται όποτε το έχει ανάγκη.Βοηθήστε το να διαμορφώσει τον δικό του χώρο όπως του αρέσει. Είναι πολύ σημαντικό να έχουν απομακρυνθεί όλα εκείνα τα αντικείμενα που ανήκουν σε ένα προηγούμενο στάδιο της ανάπτυξης, τα κουκλάκια ή τα παιχνίδια της προσχολικής ηλικίας. Έτσι το παιδί θα αισθάνεται ότι έχει ωριμάσει.

- Πρέπει να οριστεί πρόγραμμα μελέτης στο σπίτι το οποίο θα πρέπει να τηρείται καθημερινά- θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ώρες μελέτης και τη σειρά που θα γίνονται τα μαθήματα! Συνήθως τα πιο απαιτητικά στην αρχή και τα λιγότερο απαιτητικά μετά. Πάντα με τη βοήθεια του γονέα μόνο όταν είναι απαραίτητη!

Προσέξτε τη διατροφή του και πόσες ώρες κοιμάται κάθε μέρα. Τα σνακ δεν είναι μόνο παχυντικά χωρίς κανένα θρεπτικό συστατικό, αλλά περιέχουν και τοξίνες, οι οποίες, όταν συσσωρεύονται, προκαλούν συγκεκριμένες τάσεις στα παιδιά, από τις οποίες οι πιο συνηθισμένες είναι η επιθετικότητα, η έλλειψη συγκέντρωσης και ο εκνευρισμός. Η κατάσταση αυτή επιβαρύνεται περισσότερο αν συνδυαστεί και από έλλειψη ύπνου.

-  Ανακαλύψτε ποιες εξωσχολικές δραστηριότητες θα το βοηθήσουν να καλλιεργήσει τις γνώσεις του και να διευρύνει τους ορίζοντές του. Παράλληλα, δώστε του να διαβάσει παιδικά βιβλίαπου σχετίζονται με τα σχολικά μαθήματα. Για παράδειγμα, μέσα από εξωσχολικά βιβλία που έχουν σχέση με τη μυθολογία, μπορεί να γνωρίσει, να αγαπήσει και να εμπεδώσει μια για πάντα τους ήρωές της, μαζί με τις διδακτικές σχολικές ιστορίες που σχετίζονται με αυτούς.

-  Παρακινήστε το να μοιραστεί τα ενδιαφέροντά του με τους δασκάλους του. Μπορεί να δείξει τις ζωγραφιές στην τάξη ή να τις παρουσιάσει στο δάσκαλο και τη δασκάλα. Έτσι θα αρχίσει να συσχετίζει την προσωπική του απασχόληση με το σχολείο και δεν θα αισθάνεται ότι είναι ξεχωριστή από τις σχολικές δραστηριότητες.

-  Ο ίδιος ο δάσκαλος, γνωρίζοντας τις κλίσεις του παιδιού, θα είναι σε θέση να του δώσει κατευθύνσεις και να το βοηθήσει να συμμετέχει στις σχολικές εργασίες, αξιοποιώντας το ιδιαίτερο ταλέντο του. Για παράδειγμα, το μάθημα της ιστορίας μπορεί να μετατραπεί σε μια πολύ αξιόλογη πηγή θεμάτων για το παιδί που ζωγραφίζει.

- Θα πρέπει να βρίσκεστε σε συνεχή επαφή με τον εκπαιδευτικόγια να θέσετε κοινούς στόχους και να ελέγχετε την υλοποίηση τους.

- Δεν θα πρέπει να εκνευρίζεστε, ούτε και να χρησιμοποιείτε αρνητικούς χαρακτηρισμούς όταν το παιδί κάνει λάθη ή απροσεξίες. Οι χαρακτηρισμοί όπως «είσαι άχρηστος, είσαι ανίκανος, δεν θα κάνεις τίποτα στην ζωή σου, αν συνεχίσεις έτσι θα καταλήξεις σκουπιδιάρης” πρέπει να αποφεύγονται εντελώς. Αν το παιδί ακούει διαρκώς αρνητικούς χαρακτηρισμούς, δεν θα προσπαθήσει την επόμενη φορά σκεπτόμενο ότι έτσι κι αλλιώς δεν πρόκειται να καταφέρει τίποτα και γιατί να προσπαθήσει;

- Πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί ώστε να προσπαθεί. Να το επαινείτε και να επιβραβεύετε για την προσπάθεια και όχι για το αποτέλεσμα. Γνωρίζοντας ότι το παιδί έχει μελετήσει, ακόμη και αν δεν πήρε καλό βαθμό,  θα πρέπει να το επαινέσετε και να τονίσετε ότι είδατε την προσπάθειά του και θα πρέπει να την επαναλάβει και να την επαναλαμβάνει συνεχώς διότι στο τέλος είναι βέβαιο ότι η επιτυχία θα είναι με το μέρος του.

-  Δεν θα πρέπει να το επιβαρύνετε με πολλές δραστηριότητες γιατί το παιδί κουράζεται και πέφτει η απόδοση του. Τα παιδιά χρειάζονται το παιχνίδι, την ανεμελιά και τον ελεύθερο χρόνο για χαλάρωση σε όλες τις ηλικίες!

-  Τέλος αν νιώθουμε ότι το παιδί με κανένα τρόπο και με καμία μέθοδο δεν μπορούμε να το πείσουμε να μελετήσει, θα πρέπει να απευθυνθούμε στον ειδικό τόσο εμείς οι ίδιοι για να μας δείξει πρακτικές στρατηγικές για να βοηθήσουμε το παιδί μας, όσο και το ίδιο το παιδί.