Translate

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016

Δυσλεξία ή Διαταραχή της Ανάγνωσης


Δυσλεξία ή Διαταραχή της Ανάγνωσης

14JUN

Τι είναι Δυσλεξία:

Δυσλεξία ή Διαταραχή της Ανάγνωσης είναι η ειδική αδυναμία εκμάθησης της ανάγνωσης και δε σχετίζεται με τα συνηθισμένα πλαίσια της επίδοσης του μαθητή. Ο δυσλεξικός μαθητής έχει, κατά κανόνα φυσιολογική ή ακόμα και πάνω από τον μέσο όρο νοημοσύνη. Η δυσλεξία δεν έχει σχέση με τη νοητική καθuστέρηση.

 

Εμφανίζεται στα αγόρια σε αναλογία σuχνότερη, και μάλιστα 4 προς 1, σε σχέση με τα κορίτσια. Αν και σε ποσοστό 60%-80% η διάγνωση της Διαταραχής της Ανάγνωσης δίνεται σε αγόρια, είναι πιθανό η συχνότητα της να είναι ίδια στα δύο φύλα και η διαφορά αυτή να οφείλεται στο ότι τα αγόρια παραπέμπονται πιο συχνά για ψυχoλογική εκτίμηση λόγω διασπαστικής συμπεριφοράς σε συνδυασμό με Διαταραχές της Μάθησης.

 

Παρατηρείται σε όλοuς τοuς πολιτισμούς ποu έχοuν γραπτή γλώσσα.

Έχει αφετηρία τον εγκέφαλο. Τα αίτια, όπως θα αναφερθεί πιο κάτω είναι οργανικά.

 Χαρακτηριστικά και μορφές της Δυσλεξίας

 Παλαιότερα γινόταν διάκριση σε οπτική, ακουστική και ειδική δυσλεξία , ενώ σήμερα γίνεται λόγος για φωνολογική δυσλεξία και δυσλεξία εικόνας των λέξεων (οπτική) και παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά :

 1_Αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης φθόγγων

 2_Αδυναμία οπτικής αντίληψης και μνήμης καθώς και αδυναμία παρατηρητικότητας των μορφών

3_Αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης

4_Δυσκολίες και αστάθεια στον προσανατολισμό στο χώρο και χρόνο, αδυναμία στη θέση, στη μορφή και στις «αυθαίρετες» σειροθετήσεις.

1_Αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης φθόγγων:

Η αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης των φθόγγων έχει χαρακτηρισθεί και με τον όρο «κωφότητα φθόγγων». Τα παιδιά στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορούν να συλλάβουν και να διακρίνουν ακουστικά τις λεπτές εκείνες αποχρώσεις που υπάρχουν στους φθόγγους. Με άλλα λόγια υπάρχει έλλειψη ακουστικής διαφοροποίησης (auditory dyslexia).Αυτό έχει ως συνέπεια να δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν τους φθόγγους που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους και συχνά συγχέουν τα:

α-ο

ο-ου

ε-ι

Το ίδιο συμβαίνει με την οξύτητα άλλων φθόγγων, όπως:

β-φ ( φάρος-βάρος)

δ-θ ( δεσμός-θεσμός)

σ-ζ-ξ (σώζω-συζήτηση-σύζευξη)

 

Επίσης δεν ακούνε τη διαφορά στον τονισμό των λέξεων, κυρίως στα παρώνυμα, και σε συνηθισμένες λέξεις:

γνωρίζω γυρίζω χωρίζω

Φάνης-Φανή

πόδια-ποδιά

 Πολλές φορές δεν ακούνε τις καταλήξεις των λέξεων και συχνά παραλείπουν το τελικό ς

Οι ακουστικές αυτές δυσκολίες είναι έντονες σε δυσλεξία βαριάς μορφής, πιθανώς να είναι η αιτία που μερικά παιδιά μιλούν ακόμα και μέχρι τη σχολική ηλικία δυσδιάκριτα και κατά κάποιο τρόπο «μασημένα». Η δυσκολία στην ακουστική αντίληψη αποδίδεται επίσης με τον όρο «τύφλωση των φθογγικών αποχρώσεων».

Η μειωμένη ακουστική αντίληψη προκαλεί προβλήματα στην ανάλυση και σύνθεση των λέξεων και έχει αρνητική επίπτωση στην αναγνωστική ικανότητα του μαθητή. Πέραν των καταλήξεων, οι δυσλεξικοί μαθητές αντιμετωπίζουν επιπλέον δυσκολίες στην ικανότητα τους να συλλάβουν και να συγκρατούν στη μακρόχρονη μνήμη τους τις ομοιότητες των αρχικών φθόγγων στις λέξεις:


γ-κγ-γγ και γ-γκ

κ-γκ

γ-χ

κ-χ

τ-δ

τ-ντ

π-μπ

θ-φ

ζ-τζ

τζ-τσ

σ-τσ

θ-σ


 2_ Αδυναμία οπτικής αντίληψης και μνήμης καθώς και αδυναμία παρατηρητικότητας των μορφών

 

Η ανάπτυξη της οπτικής αντίληψης συνεπάγεται και την ανάπτυξη της οπτικής διαφοροποίησης, της ικανότητας, δηλαδή, για διάκριση οπτικών λεπτομερειών ανάμεσα στα διάφορα σύμβολα, σχήματα ή μορφές.

 

Αυτό όμως δε συμβαίνει με τα δυσλεξικά παιδιά και γίνεται λόγος για οπτική δυσλεξία (visual dyslexia).

 

Tα παιδιά με αυτής της μορφής Δυσλεξία,εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν μπορούν να διακρίνουν και επομένως και να ταξινομήσουν σωστά,δεν μπορούν και να συγκρατήσουν στη μνήμη τους τις λεπτές διαφορές μεταξύ μερικών γραμμάτων, αριθμών, μορφών ή σχημάτων,

 

Ιδιαίτερη δυσκολία παρουσιάζεται στους φθόγγους που μοιάζουν μεταξύ τους:

α-ο

ε-ω ή 3

β-Φ

β-θ

6-θ

ζ-ξ

η-ω

κ-χ

ρ-9

οτ-το

κ-γκ

π-μπ

 

Επίσης δυσκολεύονται πολύ στη συγκράτηση της ολικής «εικόνας» των λέξεων που έχουν ομοιότητες μεταξύ τους:

 

θερμός

 

δεσμός

προσβάλλω-προσβολή προβάλλω-προβολή

 

σπάζω

 

στάζω

 

Οι δυσλεξικοί μαθητές παρουσιάζουν την καθρεπτική ανάγνωση ή γραφή, διαβάζουν δηλ. χα αντί για άχ και γράφουν τις λέξεις από δεξιά προς τα αριστερά.

 

Σε σχέση με την αδυναμία παρατηρητικότητας των μορφών, πρέπει να πούμε ότι έχουν δυσκολία συγκράτησης στη μακρόχρονη μνήμη τους του σχήματος και της μορφής γεωγραφικών διαμερισμάτων, χωρών, ηπείρων, βουνών, χερσονήσων, ποταμών. Ακόμα και τα πιο χαρακτηριστικά από αυτά, όπως η Πελοπόννησος (σχήμα πλατανόφυλλου), η Χαλκιδική (τρία δάκτυλα), η Ιταλία (σχήμα μπότας) κ.ά., δημιουργούν προβλήματα στα δυσλεξικά παιδιά.

 

Για τον ίδιο λόγο τα δυσλεξικά παιδιά συγχέουν τους αριθμούς που μοιάζουν (είτε μονοψήφιους είτε διψήφιους),όπως :

 

7-1

6-9

5-3

 23-32

 39-93

 45-54

 

Επίσης προβλήματα δημιουργούν τα μαθηματικά σύμβολα των τεσσάρων αριθμητικών πράξεων:

 

(+)

 

(-)

 

με το (χ)

 

το επί (.)

 

με το δια(:)

 

Αυτή η σύγχυση των συμβόλων μπορεί να συμβεί ακόμα και στις ανώτερες τάξεις του λυκείου και σε άριστους μαθητές στα μαθηματικά. Η σύγχυση αυτή επέρχεται όταν για οποιονδήποτε λόγο καταλαμβάνονται από άγχος, οπότε «μπλοκάρουν» ξαφνικά στα απλά σύμβολα της πρόσθεσης, του πολλαπλασιασμού, της αφαίρεσης και της διαίρεσης, ενώ λύνουν ασκήσεις άλγεβρας!

 

Τα δυσλεξικά παιδιά δυσκολεύονται όχι μόνο στην απομνημόνευση της εικόνας των λέξεων που αναφέρθηκε πιο πάνω, αλλά ακόμα και εκείνης των προτάσεων.

 

Όταν βλέπουν μια λέξη ή πρόταση και πρέπει να τη διαβάσουν ή να την γράψουν, δίνουν την εντύπωση ότι τη βλέπουν πάντα για πρώτη φορά, έστω κι αν την έχουν ήδη διαβάσει ή γράψει αρκετές φορές. Δεν μπορούν να συγκρατήσουν στη μακρόχρονη μνήμη τους τη δομή και τη μορφή της πρότασης (Αύριο θα πάω στη θάλασσα).

 

Ο δυσλεξικός μαθητής δυσκολεύεται επιπλέον στην ικανότητα του να αναλύει την πρόταση σε συλλαβές ή φθόγγους και να τη συνθέσει. Έχει προβλήματα στο να τη γράψει και να τη διαβάσει σωστά.

Αντιμετωπίζει δυσκολίες

 

στη σύνταξη,

στον ορισμό του ρήματος,

στους χρόνους του ρήματος – ιδίως στον αόριστο,

(που χρησιμοποιείται πολύ συχνά στην γλώσσα μας),

στον ορισμό του υποκειμένου,

του αντικειμένου,

των προσδιορισμών.

Δυσκολεύεται, ακόμη, να ορίσει το είδος της πρότασης

 

(π.χ., πρόταση τελική ή αναφορική κ.λπ.),

 

να ονομάσει τα μέρη του λόγου και να διακρίνει στην πρόταση

 

το ρήμα,

το ουσιαστικό,

το επίθετο.

 

Έχει δυσκολίες στη χρήση των συνδέσμων και γι’ αυτό σχηματίζει πάντα μικρές και φτωχές προτάσεις, χωρίς πολύπλοκα νοήματα.

 

Σ’αυτό το σημείο θα πρέπει να τονισθεί ότι η αδυναμία στην ακουστική διάκριση και στην οπτική διαφοροποίση-αντίληψη, σπάνια συμβαίνει να συμπίπτουν στο ίδιο άτομο και, βέβαια, σχεδόν ποτέ στον ίδιο βαθμό βαρύτητας.

 

Υπάρχουν, φυσικά, λάθη τα οποία γίνονται από δυσλεξικά παιδιά και τα οποία συσχετίζονται τόσο με την ακουστική όσο και με την οπτική αντίληψη. Αυτό συμβαίνει στην αντιστροφή και αντικατάσταση γραμμάτων μέσα στη λέξη ή στην αρχή της:

 

φελώ (αντί θέλω),

Χίρστος (αντί Χρίστος)

 

κ.τ.ό.

 

Η αδυναμία ανάλυσης και σύνθεσης των λέξεων σε συλλαβές ή φθόγγους, όπως ήδη αναφέρθηκε, έχει σίγουρα σχέση όχι μόνο με την οπτική αντίληψη αλλά και με την ακουστική.

 

Όταν συμπίπτουν οι δύο αυτές περιπτώσεις χαρακτηριστικών,

τότε έχουμε αδυναμία στην ικανότητα της αυτοσυγκέντρωσης.

Το άκουσμα, η αναγνώριση και διάκριση καθώς και η συγκράτηση λέξεων και γραμμάτων απαιτούν συγκέντρωση, χρόνο και γρήγορη αντίδραση, όπως π.χ. στην υπαγόρευση ορθογραφίας ή στην αντιγραφή ενός κειμένου από τον πίνακα. Το δυσλεξικό παιδί αδυνατεί ν’ ακολουθήσει την τάξη του στο ρυθμό δουλειάς της, ανεξάρτητα από το μάθημα.]

 

3_Αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου

 

Από την περιγραφή των δύο περιπτώσεων που προαναφέρθηκαν, προκύπτει ο λόγος για τον οποίο παρατηρείται στο δυσλεξικό παιδί αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου.

 

Ενώ πράγματι καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια να διακρίνει ακουστικά ή οπτικά τις συλλαβές ή τα γράμματα και τις λέξεις στο κείμενο, όχι μόνο διαβάζει αργά αλλά χάνει και το νόημα όσων διαβάζει, ακριβώς διότι η προσπάθεια του εστιάζεταιι οτην αναγνώριση των λέξεων.

Οι δύο αυτές διαδικασίες, δηλαδή η αναγνώριση των λέξεων και η κατανόηση τους παρουσιάζουν την εικόνα δύο παράλληλων γραμμών οι οποίες δεν μπορούν να συναντηθούν, ενώ θα έπρεπε να συμπίπτουν και να γίνονται ταυτόχρονα και αυτόματα, όπως συμβαίνει στον κανονικό αναγνώστη.

 

Ο λανθασμένος τονισμός κατά την ανάγνωση έχει επίσης ως αιτία αυτό το γεγονός. Τη στιγμή της ανάγνωσης ο δυσλεξικός μαθητής δεν ξέρει πού ακριβώς τονίζεται η λέξη που διαβάζει, ενώ πολλές φορές δε γνωρίζει την ίδια τη λέξη. Αυτό βέβαια δημιουργεί προβλήματα και έλλειψη διάθεσης για διάβασμα και πρέπει να αντιμετωπιστεί με συγκεκριμένα μέτρα.

 

4_ Δυσκολίες και αστάθεια στον προσανατολισμό στο χώρο και χρόνο, αδυναμία στη θέση, στη μορφή και στις «αυθαίρετες» σειροθετήσεις.

 

Τα δυσλεξικά παιδιά αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες κατά τον προσανατολισμό στο χώρο και στο χρόνο.

 

Δυσκολεύονται να διακρίνουν τις προμαθηματικές έννοιες:

 

 

πάνω-κάτω

δεξιά-αριστερά

μπροστά-πίσω

 

καθώς και τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα:

 Ανατολή-Δύση

Βορράs-Νότοs

 Έτσι οι δυσλεξικοί μαθητές δεν μπορούν να μάθουν την ώρα, διότι δεν μπορούν να διακρίνουν:

την κατεύθυνση του ωροδείκτη και λεπτοδείκτη

και τη διαφορά τους (ποιος δείχνει τι)

Δυσκολεύονται στη μαθηματική σειρά των αριθμών, αλλά και στην αναγνώριση τους.

Ανάλογες δυσκολίες παρουσιάζουν στις «αυθαίρετες» σειροθετήσεις, όπως:

οι ημέρες της εβδομάδας,

οι μήνες, καθώς και ποιοι από αυτούς έχουν 30 και ποιοι 31 ημέρες,

το αλφάβητο,

η προ-παίδεια (πολλαπλασιασμός),

τα ρήματα στις ξένες γλώσσες ,

οι αριθμοί τηλεφώνου,

οι μουσικές νότες.

  Ακόμη και ενήλικες δυσλεξικοί δυσκολεύονται να απομνημονεύσουν και να διαβάσουν έναν αριθμό τηλεφώνου. Δηλαδή, ενώ ο κανονικός αναγνώστης θα πει 445-146 ή 44-51-46, το δυσλεξικό άτομο θα προφέρει τον κάθε ένα αριθμό ξεχωριστά: 4-4-5-1-4-6.

Δυσκολίες αντιμετωπίζουν και στα κλάσματα, αφού συγχέουν το πάνω με το κάτω. Αυτό δημιουργεί προβλήματα στη διάκριση του αριθμητή από τον παρανομαστή.

Μεγάλη δυσκολία επίσης έχουν στη μετατροπή όλων των ειδών μέτρησης ποσότητας, διαστήματος, χρονικής διάρκειας σε μεγαλύτερη ή μικρότερη μονάδα, π.χ. στη μετατροπή του κιλού σε γραμμάρια, του χιλιομέτρου σε μέτρα ή εκατοστά, της ώρας σε λεπτά ή δευτερόλεπτα κ.τ.ό.

Δυσκολεύονται στη μεταφορά και χρήση νομοτελειών και κανόνων γενικής εφαρμογής, π.χ. στις αναλογίες, στις εξισώσεις ή σε προβλήματα Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.

Άλλες πιθανές διαταραχές

Η Δυσλεξία ή διαταραχή της Ανάγνωσης συχνά συνυπάρχει με την διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης ή και την διαταραχή των Μαθηματικών.

 

Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης

 

Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από ελαττωμένη ικανότητα του παιδιού να συνθέσει ένα γραπτό κείμενο. Η μειωμένη αυτή δεξιότητα του παιδιού εκφράζεται με λάθη γραμματικής ή τονισμού μέσα στις προτάσεις, κακή οργάνωση των παραγράφων, πολλά ορθογραφικά λάθη, πολύ κακό γράψιμο.

 

Διαταραχή των Μαθηματικών ή δυααριθμησία

 

Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από ελαττωμένη ικανότητα του παιδιού για μαθηματικούς υπολογισμούς και πράξεις (π.χ. κατανόηση μαθηματικών όρων, πράξεων, εννοιών ή συμβόλων, αναγνώριση συμβόλων και ομαδοποίηση τους, ορθή αντιγραφή αριθμών, εκτέλεση συνεχόμενων πράξεων, συγκράτηση στη μνήμη των «κρατουμένων», εκμάθηση πολλαπλασιασμών κ.ά.).

 

Συμπτώματα

 

Δυσκολία στην εκτέλεση μαθηματικών πράξεων νοερά.

Δυσκολία συγκράτησης και ανάκλησης των μαθηματικών εννοιών ή και αδυναμία κατανόησης μαθηματικών εννοιών.

Μπερδεύει τα σύμβολα των πράξεων

Δυσκολία στον προσανατολισμό, στον χώρο, χάνεται εύκολα, δυσκολία ανάγνωσης χαρτών και ρολογιού (με δείκτες) *.

Δυσκολία κατανόησης των αφηρημένων εννοιών (του χρόνου, της κατεύθυνσης και της σειράς των γεγονότων)-παρελθόν, μέλλον).

Γίνονται λάθη με αριθμούς δηλ. παραλείψεις, αντιστροφές, και αντικαταστάσεις.*

Δυσκολία εκμάθησης μουσικών εννοιών, παρακολούθησης οδηγιών που απαιτούν μια λογική σειρά πράξεων (κανόνες παιγχνιδιών).

 Δυνατότητα κατανόησης μαθηματικών εννοιών αλλά αδυναμία στην εκτέλεση των μαθηματικών πράξεων.

Δυσκολία στην απομνημόνευση και αυτόματη ανάκληση αριθμών ?προπαίδεια.

 

*Διαβάζοντας τα συμπτώματα της Δυσαριθμησίας γίνεται εύκολα κατανοητό πως υπάρχει μια αλληλοεπικάλυψη με κάποια από τα συμπτώματα της Δυσλεξίας

Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

Στα βιβλία του γλωσσικού μαθήματος κυριαρχεί η προσπάθεια νοηματοδότησης της ορθογραφίας. Βοηθούμε τα παιδιά να μάθουν τους μηχανισμούς που εξηγούν την σωστή γραφή μιας λέξης.
Με τη βοήθεια της ετυμολογίας, της παραγωγής, της σύνθεσης και των οικογενειών λέξεων τα μαθαίνουμε να προσεγγίζουν τη θεματική ορθογραφία και με τη βοήθεια της γραμματικής να ελέγχουν την καταληκτική.
Βασικές Αρχές Ορθογραφημένης Γραφής
  • ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ  (γράφω ότι ακούω)
  • ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΗ (έμφαση στη ρίζα της λέξης, παραγωγή, σύνθεση & οικογένειες λέξεων)
  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ (εκμάθηση γραμματικών κανόνων για ορθογραφία καταλήξεων)
  • ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΗ (ανάλυση των λέξεων σε μορφήματα, παραγωγή & σύνθεση νέων λέξεων με ίδιο μόρφημα και εξήγηση της σημασίας της)
  • ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΑΣ (π.χ. γραφείο γράφεται όπως το σχολείο. Εξαιρούνται ..)
  • ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ (σημασία ομόηχων λέξεων π.χ. φύλο, φύλλο)
Διδάσκουμε ορθογραφία με κάθε ευκαιρία, είτε είναι παραγωγή γραπτού κειμένου είτε είναι μια άσκηση γραμματικής. Αυτό σημαίνει πως στα γραπτά των παιδιών ομαδοποιούμε τα λάθη τους και τα δουλεύουμε, π.χ. τα εξηγούμε στον πίνακα.
Θεωρία
Εργασίες Εκπαιδευτικών
Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικά ορισμένες από τις εργασίες που εκπονήθηκαν στα πλαίσια της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με τη μέθοδο της Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ
ΛΕΞΙΚΑ της ΠΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Τα 5apps που "ενώνουν" γονείς & εκπαιδευτκούς


Τα 5apps που "ενώνουν" γονείς & εκπαιδευτκούς



Κοινωνικές πλατφόρμες για την εκπαίδευση δίνουν πλέον την ευκαιρία σε γονείς να μαθαίνουν τα πάντα σχετικά με την επίδοση των παιδιών τους στο σχολείο με το πάτημα ενός κουμπιού στο «έξυπνο» κινητό ή την ταμπλέτα τους.
Μέσα από ειδικά διαμορφωμένες υπηρεσίες γονείς μπορούν να επικοινωνούν με τους καθηγητές των παιδιών τους από το σπίτι, το γραφείο, ακόμα και από τον δρόμο, έχοντας άμεση πρόσβαση σε στοιχεία που αφορούν όχι μόνο στην επίδοση των παιδιών τους σε βασικά μαθήματα, αλλά στην συμπεριφορά τους ή ακόμα και στο πρόγραμμα του σχολείου και τις εργασίες τους. 
Παρόλο που πρόκειται για μια τάση γνωστή στο εξωτερικό - κυρίως στην Αμερική και την Βρετανία- και όχι τόσο στη χώρα μας δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι συγκεκριμένες ψηφιακές υπηρεσίες γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλείς στο γονικό κύκλο, καθώς ζωτικής σημασίας τόσο για τους γονείς όσο και για τους εκπαιδευτικούς είναι η ενημέρωση για την πορεία των παιδιών στο σχολείο, αλλά και για το τι ακριβώς συμβαίνει κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Αρκετές μάλιστα είναι οι φορές που γονείς αμφισβητούν τους καθηγητές των παιδιών τους, με την γονική εμπλοκή να γίνεται μια άκρως αισθητή και ενίοτε ενοχλητική ενασχόληση. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια συζητήσεις σχετικά με την συμπεριφορά των μαθητών, την επίδοσή τους στα μαθήματα μέχρι και τον σχολικό εκφοβισμό έχουν κατακλύσει φόρουμ στο διαδίκτυο με τους γονείς να αδημονούν να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα που τους βασανίζουν.
Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, τίθεται το ερώτημα για το πώς ακριβώς μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους ίδιους τους μαθητές να επικοινωνούν μεταξύ τους με γονιμότερο τρόπο; Για όσους υποτιμούν τις νέες τεχνολογίες, αλλά και τις ψηφιακές εφαρμογές, η Guardian δημοσιοποίησε ένα εύχρηστο οδηγό με τις πέντε καλύτερες εφαρμογές ενημέρωσης γονέων.
bambizo
Κατάλληλη για iOS/Android, δωρεάν.
Ως γνήσιος γονέας - «κατάσκοπος» επιθυμείτε να επικοινωνείτε με τους γονείς των συμμαθητών του παιδιού σας; Τότε η εφαρμογή bambizo είναι η κατάλληλη υπηρεσία για σας. Πρόκειται για μια εφαρμογή που επιτρέπει την αποστολή άμεσου και επείγοντος μηνύματος μέσω του οποίου ο γονέας μπορεί να επικοινωνήσει με τους υπόλοιπους γονείς της τάξης, σχηματίζοντας μια μικρή κοινότητα που τους επιτρέπει να μοιράζονται συγκεκριμένες πληροφορίες. Η υπηρεσία είναι χρήσιμη για τους γονείς που επιθυμούν να συνεργάζονται για να προγραμματίζουν καλύτερα τις δραστηριότητες των παιδιών τους, να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με τις σχολικές εργασίες, και τα σχολικά δρώμενα.
ClassDoJo
Κατάλληλη για iOS/Android, δωρεάν.
Πάνω από 35 εκατομμύρια χρήστες έχουν «κατεβάσει» την συγκεκριμένη εφαρμογή, γεγονός που αποδεικνύει πως πολλοί είναι οι γονείς που επιθυμούν να εμπλακούν και να συνεισφέρουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους.
Το ClassDoJo  βοηθά τους εκπαιδευτικούς να βελτιώσουν γρήγορα και εύκολα την συμπεριφορά των μαθητών τους στην σχολική αίθουσα. Ενα στο δύο σχολεία στην Αμερική κάνουν χρήση της εφαρμογής, μέσω της οποίας καταγράφονται και αποθηκεύονται δεδομένα σχετικά με την συμπεριφορά των μαθητών. Μέσω της εφαρμογής οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μοιραστούν τα δεδομένα με τους γονείς και τους διευθυντές.  Επειτα οι καθηγητές μπορούν να χρησιμοποιούν την εφαρμογή για να διαχειρίζονται την συμπεριφορά των μαθητών στις τάξεις με θετικό τρόπο, ενώ οι γονείς μπορούν να ελέγχουν την πρόοδο του παιδιού τους στο σχολείο. Δελτία αναφοράς σχετικά με την πρόοδο και τη διαχείριση συμπεριφοράς των μαθητών συγχρονίζονται σε όλες τις συσκευές. Με αυτόν τον τρόπο οι γονείς έχουν την δυνατότητα να συνδεθούν - αφού προσκληθούν από τους εκπαιδευτικούς- για να παρακολουθούν την πρόοδο των παιδιών τους σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Edmodo
Κατάλληλη για iOS/Android, δωρεάν.
Αρχικά η συγκεκριμένη εφαρμογή βοηθά τους εκπαιδευτικούς σε καθημερινή βάση να συνεργάζονται και να επικοινωνούν με τους μαθητές τους με παραγωγικό τρόπο χωρίς περιορισμούς του τόπου και χρόνου.
Η υπηρεσία Edmodo επιτρέπει σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς να επικοινωνούν και να συνεργάζονται μέσω γραπτών μηνυμάτων και οπτικοακουστικών μέσων. Με πάνω από 50 εκατ. χρήστες οι κοινωνικές πλατφόρμες  για την εκπαίδευση φαίνεται πως αρχίζουν να αποκτούν ένα φανατικό κοινό, ενώ παράλληλα ενισχύουν την δυναμική και αποτελεσματικότητά τους συνάπτοντας συνεργασίες με ξένα Πανεπιστήμια, όπως η πρόσφατη συνεργασία της Edmodo με το Πανεπιστήμιο του Κεμπριτζ.
Pupil Asset
Κατάλληλη για iOS/Android, δωρεάν.
Η εφαρμογή Pupil Asset χρησιμοποιείται από χιλιάδες καθηγητές, οι οποίοι παρακολουθούν την πρόοδο εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών στην Βρετανία και σε όλον τον κόσμο.
Με την νέα υπηρεσία “Pupil Asset Parents” δίνεται πλέον η δυνατότητα στους γονείς να ελέγξουν τη συμμετοχή, συμπεριφορά  και την πρόοδο των παιδιών σε βασικά μαθήματα, αλλά και τις τρέχουσες και παρελθοντικές εκθέσεις του σχολείου. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν πληροφορίες σχετικά με το παιδί τους με το πάτημα ενός κουμπιού.
Σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς έχουν τον έλεγχο των εν λόγω κωδικοποιημένων στοιχείων με αποτέλεσμα ορισμένα σχολεία να βρίσκουν ιδιαιτέρως χρήσιμη την πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν στην ποιότητα των εργασιών των μαθητών.
Remind
Κατάλληλη για iOS/Android, δωρεάν.
Η δημοφιλής εφαρμογή επιτρέπει στο χρήστη να στέλνει ένα κείμενο σε μαθητές και σε γονείς με μια αποστολή και δωρεάν. Στα «συν» της εφαρμογής συγκαταλέγεται η δυνατότητα του χρήστη να στείλει φωνητικά μηνύματα και εικόνες. Επίσης, υπάρχει η επιλογή επισύναψης εγγράφων, αρχείων PDF, αλλά και έλεγχος για το ποιος από τους παραλήπτες έχει διαβάσει το μήνυμα.