Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

Δεν είναι η ευφυΐα κριτήριο σχολικής επιτυχίας αλλά η προσωπικότητα

Σύμφωνα με νέα αυστραλιανή έρευνα, η προσωπικότητα είναι σημαντικότερος «εγγυητής» ακαδημαϊκής/σχολικής επιτυχίας από την ευφυΐα! Αυτό το συμπέρασμα προέκυψε από μετρήσεις Αυστραλών επιστημόνων, βασισμένων σε τεστ που έγιναν σε μαθητές. Συγκεκριμένα, οι μαθητές που ήταν πιο φιλομαθείς και επιμελείς είχαν καλύτερες σχολικές επιδόσεις από εκείνους που ήταν απλά ευφυείς.
Οι Αυστραλοί επιστήμονες, συνέκριναν αποτελέσματα των τεστ προσωπικότητας (μετρήθηκαν τα χαρακτηριστικά της επιμέλειας, της διάθεσης για νέες εμπειρίες, των εμμονικών τάσεων, της ευχάριστης προσωπικότητας και της εξωστρέφειας) με τους βαθμούς και τα διαγωνίσματα των μαθητών. Ζήτησαν από τους μαθητές να συμπληρώσουν ένα φύλλο αυτό-αξιολόγησης και, ταυτόχρονα, ζήτησαν από γνωστούς τους να προσθέσουν στοιχεία στην αξιολόγηση αυτή.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ανοιχτό μυαλό και η επιμέλεια είναι παράγοντες με πολύ μεγάλη επίδραση στην σχολική επιτυχία. Παλαιότερη έρευνα είχε συνδέσει τα δύο αυτά χαρακτηριστικά με ποικίλες εκφάνσεις της επιτυχίας. Οι μελέτες κατέληξαν ότι ο νούμερο ένα παράγοντας δημιουργικότητας είναι το ανοιχτό, φιλομαθές μυαλό, που ενθουσιάζεται μαθαίνοντας καινούριες πληροφορίες, έχει απορίες και πνευματικές ανησυχίες. Αντίστοιχα, ο σημαντικότερος παράγοντας καλών σχολικών επιδόσεων, φάνηκε να είναι η επιμέλεια.
Ο Δρ. Arthur Poropat, που ηγήθηκε της έρευνας, υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, σε δήλωσή του: «Πρακτικά, η προσπάθεια που οι μαθητές είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν, αν είναι εστιασμένη και συγκροτημένη, είναι τουλάχιστον τόσο σημαντική όσο η ευφυΐα.
Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν ότι τα παιδιά που ίσως δεν καταλογίζονται στα «έξυπνα» με την παραδοσιακή ερμηνεία του όρου, μπορούν να έχουν εξαιρετικές επιδόσεις στο σχολείο. Η προσωπικότητα είναι πιο εύπλαστη από τις διανοητικές ικανότητες. Κατά συνέπεια, βοηθώντας τα παιδιά να καλλιεργήσουν τα ωφέλιμα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, όπως η επιμέλεια, η αισιοδοξία και η φιλομάθεια, τα βοηθάμε να επιτύχουν στο σχολείο και, αργότερα, στο Πανεπιστήμιο. «Στον αντίποδα, ελάχιστα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η ευφυΐα μπορεί να "διδαχτεί"!» σημειώνει ο καθηγητής Α. Poropat.
Πηγή: huffingtonpost.gr



Γιατί το παιδί δεν διαβάζει για το σχολείο

"Έχει πολλές δυνατότητες, αλλά δεν προσπαθεί αρκετά στο σπίτι" δηλώνει κοφτά ο δυσαρεστημένος με την επίδοση του παιδιού σας εκπαιδευτικός στην καθιερωμένη ενημέρωση γονέων. Γνέφετε με σφιγμένα χείλη σκεπτικοί και προβληματισμένοι, αλλά έχετε ακούσει το αυτονόητο: φυσικά δεν προσπαθεί αρκετά στο σπίτι -δεν ανοίγει βιβλίο. Το ξέρετε, το βλέπετε, το επισημαίνετε, τσακώνεστε διαρκώς. Και εννοείται πvς είναι έξυπνο και έχει δυνατότητες -χρειάστηκε το μισό χρόνο από εσάς για να μάθει πώς λειτουργεί ο αποκωδικοποιητής της τηλεόρασης ή το καινούριο τάμπλετ. Συχνά, τα παιδιά αρνούνται να μελετήσουν επαρκώς για το σχολείο παρά τις επίμονες παραινέσεις/παρακλήσεις/τιμωρίες/πιέσεις των γονιών και των εκπαιδευτικών. Διαβάστε τι μπορεί να προκαλεί αυτή τους την άρνηση και ποιες λύσεις μπορείτε να δώσετε στο αιώνιο πρόβλημα του "τεμπέλη μαθητή".

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα

Πριν σπεύσετε να αποδώσετε κατηγορίες τεμπελιάς κι ανευθυνότητας, καλό είναι να εξετάσετε την περίπτωση Δ.Ε.Π-Υ. Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - ή κατά το κοινώς λεγόμενο, Διάσπαση Προσοχής - δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν σε μία συγκεκριμένη δραστηριότητα, καθώς αποσπώνται εύκολα από διάφορα εξωτερικά ερεθίσματα. Χαρακτηριστικά συμπτώματα της Διαταραχής αυτής είναι η δυσκολία ολοκλήρωσης μιας δραστηριότητας, η διαρκής διάθεση για αλλαγή θέματος/δραστηριότητας, η αίσθηση ότι δεν ακούν τον συνομιλητή τους, οι βιαστικά δοσμένες, λάθος απαντήσεις αλλά και άλλου τύπου συνήθειες, όπως το να ξεχνούν συχνά τα πράγματά τους. Ένα παιδί με Δ.Ε.Π. -Υ. αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να εστιάσει στα ερεθίσματα, να τα επεξεργαστεί και να διατηρήσει το μυαλό του συγκεντρωμένο και σε εγρήγορση.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Προσπαθήστε να προωθήσετε το καλά οργανωμένο, συγκεντρωμένο διάβασμα. Ορίστε συγκεκριμένη ώρα και χώρο μελέτης και περιορίστε όσο μπορείτε τα αποδιοργανωτικά ερεθίσματα (τηλεόραση, αδέλφια που παίζουν κ.λ.π.). Οπλιστείτε με υπομονή και βοηθήστε το παιδί να φτιάξει ένα πλάνο διαβάσματος. Από τους ειδικούς συνιστάται ο έλεγχος της προόδου του παιδιού - αφήστε το να μελετήσει μόνο, χωρίς να διορθώνετε τα λάθη του ή να στέκεστε διαρκώς στο πλευρό του, αλλά κάντε μια μικρή "επιθεώρηση" κάθε τόσο. Αν οι προσπάθειές σας δεν αποδώσουν, απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα εργοθεραπείας θα μπορέσει σίγουρα να δώσει τη λύση που εσείς αδυνατείτε να προσφέρετε.

Αποδιοργανωτικοί εξωτερικοί παράγοντες

Ακόμη ένα άλλοθι. Το παιδί σας δεν διαβάζει μεν όσο θα έπρεπε, αλλά ίσως δεν φέρει όλη την ευθύνη: το διάβασμα προϋποθέτει συνθήκες συγκέντρωσης. Η πολυπόθητη συγκέντρωση μπορεί να διαταραχτεί με πολλούς τρόπους. Από μικρότερα αδέλφια που παίζουν, δικές σας θορυβώδεις παρέες ή συνήθειες, επισκέψεις συγγενών, δυνατή μουσική και εν γένει, ενδιαφέρουσες ομαδικές δραστηριότητες που υποδεικνύουν στο παιδί ότι η ζωή είναι ωραιότερη όταν δεν διαβάζεις.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Περιορίστε τους αποσταθεροποιητικούς παράγοντες. Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε συνθήκες ησυχίας και ηρεμίας στο σπίτι όταν τα παιδιά διαβάζουν. Δεν χρειάζεται να επιβάλλετε ένα καθεστώς απόλυτης σιωπής και να γίνετε δυσάρεστοι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Απλά σιγουρευτείτε ότι, τουλάχιστον στον χώρο του παιδιού, επικρατεί η απαραίτητη ησυχία και κρατήστε όσο μπορείτε μακριά του τους πειρασμούς.

Κούραση λόγω εξωσχολικών δραστηριοτήτων

Αυτή η προσέγγιση ίσως μοιάζει επιεικής. Ωστόσο, οι... εργατοώρες του μέσου παιδιού στις μέρες μας, είναι αξιοσημείωτα πολλές. Καμιά φορά οι γονείς πιέζουν υπέρ το δέον τα παιδιά να ασχοληθούν με αθλήματα, ξένες γλώσσες, Τέχνες, εκμάθηση Η/Υ και τόσων ακόμα δραστηριοτήτων (θα έλεγε κανείς ότι οι νέοι γονείς προσπαθούν να εφεύρουν νέα χόμπι για τα παιδιά τους). Αυτή η τάση έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται εξαιρετικά ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών. Κανείς δεν θέλει να δουλεύει συνέχεια, κι έτσι, ο χρόνος μελέτης για το σχολείο εύκολα μετατρέπεται σε χρόνο ξεκούρασης. Ταυτόχρονα, το μεγάλο εύρος εξωσχολικών δραστηριοτήτων, ίσως μειώνει το ενδιαφέρον του παιδιού για το σχολείο και το διάβασμα - το σκάκι, το μπαλέτο και το κολυμβητήριο είναι εκατό φορές πιο διασκεδαστικά από την εξάσκηση στον πολλαπλασιασμό.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Σε περίπτωση που έχετε υπερ-φορτώσει το πρόγραμμα των παιδιών με κάθε είδους δραστηριότητες, μία είναι η λύση. Απαλλάξτε το από τα περιττά βάρη. Η καριέρα στη συγχρονισμένη κολύμβηση μπορεί να περιμένει. Φροντίστε να οργανώσετε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα έτσι, ώστε να μένει αρκετός χρόνος στο παιδί για διάβασμα και ξεκούραση. Είναι σημαντικό να καταλάβει ότι η δουλειά προηγείται της διασκέδασης, γι΄αυτό είναι καλό η καθημερινή μελέτη να γίνεται τις ώρες που ακολουθούν το σχολείο, όσο το παιδί έχει ακόμα όρεξη και ενέργεια. Διατηρήστε στο πρόγραμμά του τις δραστηριότητες που του προσφέρουν σημαντικά εφόδια ή το χαροποιούν, αλλά προσπαθήστε να τις τοποθετήσετε στις απογευματινές ώρες, όταν το διάβασμα θα έχει τελειώσει.

Αντίδραση στην πίεση που τους ασκείτε

"Τα παιδιά συχνά αντιδρούν στη διαρκή πίεση της οικογένειας για βελτίωση, πρόοδο και αύξηση των αποδόσεών τους" μας λέει η Μαρία Κ., καθηγήτρια εικαστικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. "Οι γονείς μεταφέρουν το προσωπικό τους άγχος στα παιδιά. Συνήθως οι γονείς αγχώνονται περισσότερο απ΄όσο χρειάζεται για τους βαθμούς, με αποτέλεσμα να τα πιέζουν να βελτιωθούν ή να τα υποτιμούν, αν οι επιδόσεις τους είναι χαμηλές", προσθέτει.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Είναι αλήθεια ότι η πίεση φέρνει αντίδραση. Προσέξτε πώς εκφράζετε την αγωνία και το άγχος σας για την πορεία του παιδιού στο σχολείο. Είναι θεμιτό και κατανοητό να αγωνιάτε και να έχετε παράπονα - κρατήστε όμως τις ισορροπίες. Φωνάζοντας ή τιμωρώντας το παιδί για τους κακούς βαθμούς του και υποδεικνύοντας διαρκώς την ανάγκη να διαβάσει περισσότερο ή την ανευθυνότητά του, παίρνετε το ρίσκο το παιδί να γυρίσει τελείως την πλάτη του στη μελέτη αντιδρώντας στις πιέσεις σας. Συζητήστε το με σοβαρότητα μαζί του και ξεκαθαρίστε ότι ο στόχος είναι να αγαπήσει το διάβασμα, όχι να γίνει σημαιοφόρος.

Πρόσβαση σε δεκάδες πιο διασκεδαστικές δραστηριότητες από το διάβασμα

Το παιδί γυρίζει σπίτι μετά το σχολείο και βρίσκεται μπροστά στο εξής δίλλημα: να διαβάσει τα μαθήματά του ή να μη διαβάσει τα μαθήματά του και να ασχοληθεί με ό,τι άλλο θέλει. Η κατηφόρα των σχολικών επιδόσεων ξεκινά από το θαύμα της τεχνολογίας: πρόσβαση σε τεράστιο αριθμό παιχνιδιών, πρόσβαση σχεδόν σε οποιαδήποτε εκπομπή/σειρά/ταινία και δυνατότητα φτηνής ή δωρεάν συνομιλίας μέσω μηνυμάτων και βίντεο είναι μερικές από τις στοιχειώδεις δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο. Τα αγόρια λατρεύουν να παίζουν παιχνίδια και τα κορίτσια λατρεύουν να τιτιβίζουν στο τηλέφωνο με τις ώρες - το ίντερνετ τους δίνει τη δυνατότητα να κάνουν και τα δύο, δωρεάν, εύκολα και με εξαιρετικά πολλές επιλογές. "Κάθε παιδί που σέβεται τον εαυτό του προτιμά οτιδήποτε άλλο εκτός απ' το να διαβάσει- μη σας ανησυχεί, είναι υγιές." λέει η Γεωργία Μ., φιλόλογος σε Γυμνάσιο.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: "Τα παιδιά είναι παιδιά, αλλά οι περιορισμοί είναι απαραίτητοι. Συνήθως συμβουλεύω τους γονείς να απομακρύνουν τις ηλεκτρονικές συσκευές από τα παιδιά την ώρα του διαβάσματος. Αν δεν τους έχετε εμπιστοσύνη, κλείστε το ίντερνετ για κάποιες ώρες. Θα προκαλέσει προστριβές, αλλά τελικά η μέθοδος θα λειτουργήσει. Συμφωνείστε σε ένα πρόγραμμα μελέτης - ελεύθερου χρόνου και βάλτε όρια. Αν το παιδί ανταποκριθεί γρήγορα και αποτελεσματικά, επιβραβεύστε το επιτρέποντάς του να μείνει στον υπολογιστή περισσότερο", συμβουλεύει η καθηγήτρια.

Δυσκολία κατανόησης κάποιου μαθήματος

Παιδιά με όρεξη και φιλομάθεια αρνούνται να ασχοληθούν στο σπίτι με μαθήματα που δεν κατανοούν και είναι πολύ λογικό - αν είμαστε κακοί σε κάτι, παύουμε να ασχολούμαστε μ' αυτό. "Οι μαθητές που δεν διαβάζουν συνήθως βαριούνται ή δεν καταλαβαίνουν το μάθημα. Προφανώς μπορούν να ισχύουν και τα δυο, αφού συχνά το ένα προκύπτει από το άλλο. Δηλαδή, αν ένα μάθημα φαίνεται βαρετό σε κάποιον μαθητή πιθανά να μην αφιερώσει χρόνο και προσπάθεια σε αυτό και άρα να χάσει την επαφή με το μάθημα. Αντίστοιχα, αν δεν καταλαβαίνει την παράδοση του εκπαιδευτικού, είναι μάλλον δύσκολο να βρει ενδιαφέρον στη μελέτη ενός αντικείμενου που του είναι ακατανόητο. Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, τελικά ο μαθητής αισθάνεται ότι δεν υπάρχει τρόπος να καλύψει τα κενά του και να βελτιώσει την απόδοσή του, κι έτσι, τα παρατάει" μας λέει η Αλεξάνδρα Αλ., μαθηματικός.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Δεν μπορείτε να κάνετε τους δασκάλους του παιδιού πιο εμπνευσμένους, ούτε τα μαθηματικά απλούστερα. Αν δεν είστε ικανοί να βοηθήσετε το παιδί να κατανοήσει το μάθημα που το δυσκολεύει, δοκιμάστε να προσλάβετε έναν δάσκαλο στο σπίτι. Τα ιδιαίτερα μαθήματα μπορούν να λύσουν απορίες, να καλύψουν κενά και, τελικά, να δώσουν στο παιδί την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται για να βελτιωθεί.

Απουσία κινήτρων

"Ένας βασικός λόγος για τον οποίο ένας μαθητής δεν διαβάζει είναι η έλλειψη φιλοδοξίας. Δεν καταφέρνει το σχολείο να τον πείσει για την αξία της γνώσης αυτής καθ'αυτήν με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να ασχολούνται σοβαρά με το σχολείο μόνο στο λύκειο, όταν συνειδητοποιούν ότι η ζωή τους δεν θα βελτιωθεί από μόνη της. Ταυτόχρονα, σε κάποιες ηλικίες είναι επικρατούσα η αντίληψη του καλού μαθητή ως "φυτό". Αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη προτύπων και κατάλληλων προσλαμβάνουσων οδηγεί στην αποξένωση του μαθητή από σχολείο, μέχρι να καταλάβει ότι του είναι χρήσιμο" λέει η ΄Αννα Κ., μαθηματικός. Είναι γεγονός ότι τα παιδιά προσπαθούν να βρουν απαντήσεις σε όλα. "Γιατί πρέπει να μάθω κλάσματα; Πού θα μου χρησιμεύσουν;" ή "Χρειάζεται να μάθω όλες αυτές τις ημερομηνίες; Γιατί;"
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε: Είναι εξαιρετικά δύσκολο να δοθεί απάντηση στο ερώτημα "γιατί έχει σημασία να μαθαίνουμε;" τόσο από γονείς, όσο και από εκπαιδευτικούς. Αν δεν έχετε την τύχη το παιδί σας να είναι φύσει φιλομαθές, είναι καθήκον σας να καλλιεργήσετε τη φιλομάθεια και την όρεξη για γνώση. Δώστε του να καταλάβει ότι το διάβασμα μας κάνει καλύτερους. Πείτε του ότι το σχολείο μας εξηγεί γιατί γίνονται πόλεμοι, τι σημαίνουν οι φράσεις που χρησιμοποιούμε, πώς σχηματίζονται τα παιδιά στις κοιλιές των μαμάδων, γιατί ο ουρανός είναι μπλε, γιατί τα μαλλιά των Ελλήνων είναι μαύρα. Ίσως πειστεί.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας με το διάβασμα

Το να βοηθάτε το παιδί με τα μαθήματά του δε σημαίνει να τα κάνετε εσείς για εκείνο, αλλά να του δίνετε κάποιες κατευθύνσεις προκειμένου να βρει τον δικό του αποτελεσματικό τρόπο διαβάσματος, τον οποίον θα εφαρμόζει μεγαλώνοντας. Ξεκινήστε όσο το παιδί είναι ακόμα μικρό, από την Ά τάξη του Δημοτικού, για να δείτε αποτελέσματα ακόμα πιο γρήγορα. Πώς;

Το κατάλληλο περιβάλλον

Για να μπορέσει το παιδί να συγκεντρωθεί και να αποδώσει στο διάβασμά του χρειάζεται έναν χώρο ήσυχο, με καλό φωτισμό και με κάποιον βασικό εξοπλισμό (π.χ. μολύβια, γόμες, χάρακες, υπογραμμιστικά κ.λ.π.). Καθώς στις μικρές τάξεις του Δημοτικού τα παιδιά έχουν συχνά να κάνουν εργασίες και κατασκευές, για τις οποίες μπορεί να χρειαστούν συγκεκριμένα υλικά, καλό είναι αυτό να το μαθαίνετε αμέσως όταν το παιδί επιστρέφει από το σχολείο, ώστε να τα προμηθεύεστε εγκαίρως.

Κλείστε τηλεόραση και υπολογιστή

Είναι σχεδόν αδύνατο για το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμά του αν στο γραφείο του υπάρχει πάντα ένας υπολογιστής ανοιχτός ή αν κάποια τηλεόραση παίζει δυνατά στο σπίτι, πόσο μάλλον, για τα μεγαλύτερα παιδιά, αν χτυπά διαρκώς το κινητό τους. Πιθανώς να είναι δύσκολο να τα πείσετε να κλείσουν όλες αυτές τις συσκευές, όμως πρέπει να τους δώσετε να καταλάβουν πως όσο πιο συγκεντρωμένα είναι στο διάβασμά τους τόσο πιο γρήγορα θα τελειώσουν.

Ξεχωριστός χώρος για το κάθε παιδί

Ακόμα και οι πιο επιμελείς μαθητές μπορεί να αποσπούν ο ένας την προσοχή του άλλου την ώρα του διαβάσματος. Έτσι, αν έχετε δύο παιδιά που πηγαίνουν σχολείο, προσπαθήστε να ορίσετε ξεχωριστούς χώρους διαβάσματος για το κάθε ένα και διατηρήστε ένα αυστηρό ωράριο ησυχίας, ώστε αν το ένα έχει τελειώσει το διάβασμα να μην ενοχλεί το άλλο.

Βρείτε τους χρόνους τους

Κάποια παιδιά είναι πιο παραγωγικά στο διάβασμά τους αμέσως μετά το σχολείο, ενώ κάποια άλλα προτιμούν να διαβάζουν πιο αργά το βράδυ, αφού έχουν πρώτα ξεκουραστεί. Το ποιο πρόγραμμα θα επιλέξετε έχει να κάνει με το δικό σας παιδί, πάντως το σημαντικό είναι να το τηρείτε αυστηρά ώστε το διάβασμα να του γίνει τρόπος ζωής.

Γίνετε η «πηγή» τους

Είναι πολύ πιθανό, ειδικά για τα πιο μικρά παιδιά, να χρειαστούν συχνά την βοήθεια και τις γνώσεις σας για κάποια μαθήματα. Και όσο αυτό είναι εφικτό, καλό είναι να είστε εκεί για εκείνα. Βοηθήστε τα π.χ. σε μία-δύο ασκήσεις μαθηματικών, αλλά αφήστε τα μετά να προσπαθήσουν μόνα τους. Μην κάνετε, όμως, το λάθος να τους δίνετε «μασημένη τροφή», π.χ. λυσάρια με έτοιμες απαντήσεις για τις ασκήσεις τους, γιατί με τον τρόπο αυτό δεν θα μπορέσουν να μάθουν τίποτα. Αν δεν γνωρίζετε την απάντηση σε κάποιο ερώτημά τους αναζητήστε την μαζί, π.χ. μέσα από το βιβλίο τους, κι αν συνεχίζετε να μη μπορείτε να τα βοηθήσετε συζητήστε το με τον δάσκαλο ή καθηγητή του παιδιού, ώστε να σας δώσει κατευθύνσεις για το τι να κάνετε στο σπίτι.

Γραπτό πρόγραμμα

Ένας καλός τρόπος να οργανώσετε το παιδί με τα διαβάσματά του είναι να του μάθετε να τα γράφει. Να έχει, δηλαδή, ένα ημερολόγιο στο οποίο θα γράφει κάθε μέρα τι μαθήματα έχει για την επόμενη ή τη μεθεπόμενη και να τα βάζει σε σειρά προτεραιότητας. Μπορεί, μάλιστα, να βοηθά το παιδί να ξεκινά το διάβασμά του με τα πιο «δύσκολα» μαθήματα και να αφήνει τελευταία τα πιο εύκολα ή τις εργασίες.

Σε επαφή με τους δασκάλους και τους καθηγητές

Μη χάνετε τις συναντήσεις δασκάλων-γονιών, όπου μπορείτε να ενημερώνεστε για την πρόοδο του παιδιού σας στο σχολείο, και οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε την ανάγκη μη διστάζετε να επικοινωνείτε με τους δασκάλους του παιδιού για να ρωτάτε πώς τα πηγαίνει με τα μαθήματα αλλά και με τους συμμαθητές του. Επιπλέον, ενημερώνετε τους δασκάλους αν βλέπετε ότι το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες με κάποιο μάθημα.

Ελέγχετε τα τεστ

Ζητάτε από το παιδί να σας δείχνει τις διορθωμένες εργασίες του και τα βαθμολογημένα τεστ. Μην το κάνετε, όμως, για να το μαλώσετε ή να το κρίνετε, ειδικά αν δεν τα έχει πάει καλά, αλλά για να έχετε εικόνα της προόδου του και να το βοηθάτε να καταλαβαίνει τα λάθη του, ώστε να μην τα επαναλάβει. Σκοπός, άλλωστε, είναι να αριστεύσει στις εξετάσεις που γίνονται στο τέλος κάθε χρονιάς και εν τέλει, μεγαλώνοντας, να μην του μένουν κενά από τις τάξεις που θα περνά.

Μην το απογοητεύετε

Υπάρχει περίπτωση, κάποια στιγμή μέσα στη χρονιά, το παιδί να δυσκολευτεί με κάποιο μάθημα ή και να κουραστεί με τα καθημερινά διαβάσματα. Και είναι ακριβώς εκείνες οι στιγμές που έχει ανάγκη από την στήριξή σας. Αν δείτε ότι απελπίζεται επειδή δεν καταλαβαίνει κάτι, αντί να το πιέσετε βρείτε του κάθε δυνατή λύση για να το καταλάβει –εν ανάγκη, κάντε του ιδιαίτερα μαθήματα. Κι αν το δείτε να κουράζεται, δώστε του κίνητρα και εμψυχώστε το. Θυμίστε του πόσο ικανό και έξυπνο είναι, πόσα πράγματα μαθαίνει μεγαλώνοντας και πόσο σπουδαία θα νιώθει όταν θα έχει τελειώσει τα διαβάσματά του. Και εξηγήστε του ότι όσο μεγαλώνει οι υποχρεώσεις του θα αυξάνονται, όμως μαζί με αυτές θα αυξάνονται και όλα αυτά που θα κερδίζει, οι εμπειρίες, και οι ελευθερίες που θα αποκτά. Άλλωστε, υπάρχει πάντα το σαββατοκύριακο, για να χαλαρώσει και να διασκεδάσει!

Φροντίστε για τον ύπνο και το φαγητό του

Ο επαρκής ύπνος και το θρεπτικό φαγητό είναι απαραίτητα για την καλύτερη απόδοση του παιδιού στα διαβάσματά του. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την τακτική άσκηση εξασφαλίζουν το πολύτιμο «νους υγιής εν σώματι υγιεί» που χρειάζεται κάθε μαθητής.

Πώς θα βοηθήσετε το παιδί σας στο διάβασμα

Όλοι θέλουμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας ώστε να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους στο σχολείο. Ακολουθήστε μερικές καθημερινές συμβουλές για να τα βοηθήσετε να χαράξουν ένα λαμπρό μέλλον...

Διαβάζει... ανοιχτό βιβλίο

Διάβασμα, διάβασμα, διάβασμα. Αν υπάρχει ένα πράγμα το οποίο θα πρέπει να κάνετε, αυτό είναι να διαβάζετε στα παιδιά σας. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η ανάγνωση μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στο σχολείο, ενώ κάθε φορά που τα φέρνετε σε επαφή με ένα βιβλίο, ενισχύετε τις δεξιότητές τους στη γραφή και την ανάγνωση. Επίσης, τα ενθαρρύνετε να αγαπήσουν το διάβασμα καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να σταματήσετε όταν το παιδί σας μάθει να διαβάζει. Επιλέξτε ιστορίες που ξεπερνούν το αναγνωστικό του επίπεδο. Ακόμα και αν νιώθετε κουρασμένη στο τέλος της ημέρας, προσπαθήστε να διαθέσετε έστω και λίγα λεπτά για να διαβάσετε μαζί του ένα βιβλίο.

Ρίξτε το έξω

Δεδομένου ότι η εκπαίδευση απομακρύνεται πλέον από τη παραδοσιακή μέθοδο του «μιλάω και γράφω στον πίνακα», το παιδί σας πιθανώς να βρει περισσότερα θετικά ερεθίσματα σε μια πιο διαδραστική μέθοδο εκμάθησης. Πώς θα του την παρέχετε; Όχι μέσα στο σπίτι, αλλά έξω από αυτό, στη φύση. Μια μονοήμερη εκδρομή που θα συνδυάζει διασκέδαση με μάθηση, μια βόλτα στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο για γνωριμία με τον θαυμαστό κόσμο των ζώων ή σε ένα μουσείο, χωρίς βαρετές αναλύσεις βιβλίων και αυστηρά διαγωνίσματα.

Δουλειές σπιτιού

Οι ασκήσεις που έχει να κάνει το παιδί στο σπίτι, συνήθως το βοηθούν να καταλάβει καλύτερα όσα έμαθε στο σχολείο. Επομένως, το να μάθει να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε αυτές, αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα. Αν και θα πρέπει να είστε σε… ετοιμότητα να το βοηθήσετε σε οποιοδήποτε πρόβλημα, παρ’ όλα αυτά αντισταθείτε στην εύκολη λύση του να τις κάνετε εσείς, μόνο και μόνο για να τις «ξεπετάξετε». Αν γκρινιάζει και βαριέται να τις κάνει, πείτε του ήρεμα πως όσο πιο σύντομα ξεκινήσει να τις δουλεύει, τόσο πιο σύντομα θα… βγουν από τη μέση. Ωστόσο, εάν οι εργασίες για το σπίτι γίνονται κάθε μέρα... «μεσανατολικό», ίσως χρειαστεί να συζητήσετε με τον δάσκαλο του παιδιού.

Μαμά, πού είναι το...

Αν ξεχνάει μόνιμα ποιες εργασίες έχει να κάνει ή ψάχνει κάποιο βιβλίο που ποτέ δεν βρίσκει, τότε χρειάζεται βοήθεια να αναπτύξει τις οργανωτικές ικανότητές του. Τα παιδιά μαθαίνουν με βάση τα παραδείγματα, επομένως αν ούτε εσείς είστε από τη φύση σας μεθοδικός τύπος, προσπαθήστε να υιοθετήσετε καλές συνήθειες ώστε το παιδί σας να καταλάβει ότι η ζωή γίνεται πολύ πιο εύκολη έτσι. Οργανώστε μαζί το υπνοδωμάτιό του, καθαρίζοντας τα ράφια και δημιουργώντας διαθέσιμους χώρους, και αγοράστε του φακέλους και κουτιά για τοποθέτηση των πραγμάτων. Όταν τελειώσει η τακτοποίηση, βοηθήστε το να βρει τρόπους ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του και θυμίστε του να ετοιμάσει την σχολική τσάντα αμέσως μόλις τελειώσει τα μαθήματά του.

Όταν ανάβουν τα αίματα

Είναι ενοχλητικό να νιώθεις ότι το παιδί σου δεν μελετά όσο θα έπρεπε. Πρέπει όμως να προσπαθήσετε να μην έρθετε σε σύγκρουση, καθώς η κακή ατμόσφαιρα μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα άγχους και να κάνει το παιδί να πεισμώσει μόνο και μόνο για να σας εκνευρίσει παραπάνω. Τι κάνετε σε αυτές τις περιπτώσεις; Τα πρότυπα μπορούν να βοηθήσουν. Αν για παράδειγμα τα παιδιά δουν ότι κάποιος που θαυμάζουν, περνάει καλά στο σχολείο, τότε θα θελήσουν να κάνουν το ίδιο.

Θετικό κλίμα

Με τη μεγάλη πίεση που ασκείται για ακαδημαϊκή επιτυχία, συχνά μπορεί να πέσουμε στο σφάλμα να επικεντρωθούμε στις αδυναμίες των παιδιών μας αντί να τα επαινούμε όταν καταφέρνουν κάτι καλό. Να θυμάστε να αναγνωρίζετε τα ταλέντα και τις προσπάθειες των παιδιών σας, ειδικά όταν αυτά έχουν κάνει πραγματικά μεγάλη πρόοδο. Στο κάτω κάτω, κάθε επίτευγμα βοηθά την αυτοπεποίθηση, η οποία με τη σειρά της ενισχύει την δυνατότητα μάθησης. Στις μέρες μας, όπου η έμφαση δίνεται πολύ σε μαθήματα όπως τα μαθηματικά και η γλώσσα, είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε ως μεγάλη επιτυχία όταν το παιδί παίρνει ένα μουσικό δίπλωμα, διακρίνεται σε αθλητικές επιδόσεις ή κερδίζει σε κάποιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό.

«Θέλω τον χώρο μου»

Στην ιδανική περίπτωση, όλοι έχουν ένα δωμάτιο για τον εαυτό τους, όπου μπορούν να διαβάσουν με την ησυχία τους. Αν αυτό δεν συμβαίνει, συζητήστε με το παιδί σας για το πώς μπορείτε να βρείτε μια λύση από κοινού ώστε να έχει το χώρο που χρειάζεται. Εν τω μεταξύ, καλό θα ήταν, όταν έχει διαγωνίσματα ή πολύ διάβασμα, να αφαιρέσετε από το δωμάτιό του πειρασμούς και ό,τι μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή, όπως το Play Station ή το X-Box. Αποφύγετε απαγορεύσεις εξόδου και προτιμήστε να κάνετε με το παιδί σας διαπραγματεύσεις. Συμφωνήστε, για παράδειγμα, εκ των προτέρων μια συγκεκριμένη ώρα στην ημέρα ή μέσα στο Σαββατοκύριακο την οποία θα αφιερώνει στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Θα το θεωρήσει πιο δίκαιο.

Η αίσθηση του χρόνου

Η σωστή διαχείριση του χρόνου είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία στις εξετάσεις. Ωστόσο, πολλά παιδιά (αλλά και ενήλικοι) είναι πολύ ανοργάνωτα. Για άλλη μια φορά. τη μεγαλύτερη σημασία έχει να δίνετε το σωστό παράδειγμα. Αν, παραδείγματος χάριν, καθυστερείτε πάντα στα ραντεβού σας, οι πιθανότητες να μην έχει σωστή αίσθηση του χρόνου και το παιδί σας είναι πολύ μεγάλες. Καθίστε μαζί του, ρωτήστε το τι πρέπει να κάνει και βοηθήστε το να οργανωθεί.

Ο ύπνος θρέφει το παιδί

Κανένα παιδί δεν μπορεί να μελετήσει αποτελεσματικά αν είναι εξαντλημένο. Επομένως βεβαιωθείτε ότι έχει κοιμηθεί αρκετά. Παρά το γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό, τα παιδιά σχολικής ηλικίας μέχρι 12 ετών χρειάζονται περίπου 11-12 ώρες ύπνου, ενώ οι νέοι έφηβοι χρειάζονται τουλάχιστον 9 ώρες. Εάν ανησυχείτε για τις συνήθειες ύπνου, βεβαιωθείτε ότι δεν έχει «κολλήσει» με ηλεκτρονικά παιχνίδια ή με την τηλεόραση και καθυστερεί να κοιμηθεί.

Γιατί δεν αρέσει το διάβασμα στα αγόρια;

Ένας γενικός κανόνας που ισχύει για τα αγόρια είναι ότι δεν διαβάζουν τόσο όσο τα κορίτσια. Και ένας βασικός λόγος αυτής της ασυμφωνίας είναι ότι τα κορίτσια διαβάζουν από ευχαρίστηση, ενώ τα αγόρια όχι. Η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Ann Dolin απαντά στις απορίες των γονιών και δίνει «βιβλιοφίλ» συμβουλές.

Πώς αποδεικνύεται ότι τα κορίτσια αγαπούν τα διάβασμα;

Σε δημοσκόπηση εθνικού επιπέδου που έγινε σε αμερικανικά σχολεία, το 53% των μαθητριών της Τετάρτης Δημοτικού απάντησαν πως διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σχεδόν καθημερινά, ενώ μόνο 39% των μαθητών είπαν ότι κάνουν το ίδιο.

Τι είδους βιβλία μπορεί να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των αγοριών;

Τα πιο μικρά αγόρια αγαπούν ιστορίες με αθλήματα, ζώα και περιπέτειες με πρωταγωνιστές άντρες ή με φυσικά γεγονότα. Τέτοια βιβλία, όμως, είναι δύσκολο να βρεθούν στις σχολικές βιβλιοθήκες, ενώ σπάνια διδάσκονται στην τάξη. Αν υπήρχε μεγαλύτερη πληθώρα βιβλίων αυτού του είδους, πιθανώς τα αγόρια να διάβαζαν περισσότερο.

Θεωρείται το διάβασμα «κοριτσίστικο» χόμπι;

Σε γενικές γραμμές, ναι. Ειδικά αν βρεθούν κάποιοι να πουν ότι το διάβασμα είναι «κοριτσίστικο», θα τους ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα αγόρια μιας τάξης, ακόμα και αν τους αρέσει να διαβάζουν.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε τον γιο σας να αγαπήσει το διάβασμα

Μάθετε τι του αρέσει
Ξεκινήστε από τα ενδιαφέροντα ή τα χόμπι του. Αν αγαπά το ποδόσφαιρο, βρείτε μικρά βιβλία με ποδοσφαιρικές ιστορίες ή ακόμα και άρθρα από το internet. Σταδιακά, μπορείτε να του παρουσιάσετε βιβλία με συναφές περιεχόμενο (π.χ., αθλητικό) ώστε να εξοικειωθεί με το διάβασμα.
Βιβλία σε σειρές
Ακόμα και οι πιο απρόθυμοι αναγνώστες μπορεί να «κολλήσουν» με κάποια σειρά παιδικών βιβλίων (π.χ. ο Ντετέκτιβ Λουκ των εκδόσεων Ψυχογιός) ή με βιβλία που δεν έχουν ακριβώς ιστορίες αλλά κάποιο άλλο ενδιαφέρον, π.χ. γενικές γνώσεις, όπως το Βιβλίο Γκίνες. Σε πρώτη φάση, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το αν το βιβλίο που θα δώσετε στο παιδί σας αποτελεί λογοτεχνικό διαμάντι. Ο σκοπός σας είναι να το παρακινήσετε να διαβάζει. Αν αρχίσει να του αρέσει, μόνο του θα ζητήσει τη συνέχεια της σειράς ή ένα άλλο παρόμοιο βιβλίο.
Επαναλάβετε ένα αγαπημένο του βιβλίο
Η κατανόηση και η άνεση στο διάβασμα επιτυγχάνεται ευκολότερα όταν το παιδί διαβάσει ένα βιβλίο λίγο χαμηλότερου επιπέδου από το δικό του (π.χ. από την ηλικία του ή την τάξη του στο σχολείο). Έτσι, αν το παιδί σας προτιμά τα «εύκολα» αναγνώσματα, μην το αποτρέψετε. Δώστε του ένα βιβλίο που έχει ξαναδιαβάσει και θα δείτε πως μπορεί να το εκτιμήσει περισσότερο – και αυτό αλλά και το διάβασμα γενικότερα. Με αυτόν τον τρόπο, μάλιστα, θα καταλάβει πόσο σημαντική είναι η επανάληψη για να μάθει κάτι καλύτερα.
Ο κανόνας των 5 δακτύλωνΑν δεν είστε σίγουροι αν ένα βιβλίο είναι «εύκολο» ή «δύσκολο» για το παιδί σας, χρησιμοποιήστε τον κανόνα των πέντε δακτύλων. Αν το παιδί σας δε μπορεί να προφέρει σωστά πέντε ή περισσότερες λέξεις σε μία σελίδα, τότε το βιβλίο είναι υπερβολικά δύσκολο. Αν «κολλάει» σε τέσσερις λέξεις, είναι κάπως δύσκολο, αλλά θα καταφέρει να το διαβάσει. Σε αυτή την περίπτωση, ο γονιός μπορεί να βοηθήσει το παιδί διαβάζοντάς του δύο σελίδες και αφήνοντας μετά το παιδί να διαβάσει μία σελίδα μόνο του κ.ο.κ.
Δοκιμάστε ακουστικά βιβλία (audio books)
Το ότι δεν του αρέσει να διαβάζει, δε σημαίνει ότι δεν του αρέσει να ακούει ιστορίες. Στα περισσότερα βιβλιοπωλεία με παιδικά βιβλία θα βρείτε audio books, δηλαδή βιβλία που συνοδεύονται με ψηφιακό αρχείο αφήγησης της ιστορίας. Τέτοια audio books είναι «Ο Ψεύτης Παππούς» της Άλκης Ζέη, ενώ για μικρότερα παιδιά υπάρχει «Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια», «Ο κοντορεβυθούλης» και «η Κοκκινοσκουφίτσα».
Χαλαρώστε και διαβάστε χωρίς κριτικήΟ καλύτερος τρόπος να βάλετε το παιδί σας στον μαγικό κόσμο του βιβλίου, είναι να αφιερώσετε λίγο χρόνο κάθε βράδυ για διάβασμα. Ξαπλώστε μαζί του στο κρεβάτι, χαλαρώστε και διαβάστε δυνατά μία εσείς και μία το παιδί. Χαλαρώστε, γελάστε με τις ιστορίες, συζητήστε τις και απλώς απολαύστε τις όμορφες στιγμές. Μην διορθώνετε συνέχεια τα λάθη του παιδιού σας, εκτός κι αν το εμποδίζουν να κατανοήσει το νόημα της ιστορίας. Όσο πιο πιεσμένο ή υπό κρίση νιώθει την ώρα που διαβάζει, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να αγαπήσει το διάβασμα. Αν συνηθίσει αυτή την διαδικασία του βραδινού, χαλαρωτικού διαβάσματος, πιθανόν να αρχίσει σταδιακά να την αποζητά μόνο του.
Πηγή: ModernΜom

Σχολικό διάβασμα: Πώς να βοηθήσετε το παιδί

Το να βοηθήσετε το παιδί με τις σχολικές εργασίες του δεν σημαίνει να τις κάνετε εσείς. Ακόμα κι αν το να του πείτε όλες τις απαντήσεις είναι ο εύκολος δρόμος, δεν είναι ο σωστός. Η μελέτη του παιδιού σας θα καθορίσει την πορεία του στο σχολείο, γι' αυτό δείτε πώς μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί να διαβάζει με πρόγραμμα.

Βρεφονηπιακός σταθμός

Οι πιθανότητες να χρειαστεί μελέτη ένα παιδί 1 ή 2 ετών είναι ελάχιστες. Ωστόσο σε αυτήν την ηλικία έχει μεγάλη σημασία η ανάγνωση και μόνο εσείς μπορείτε να το βοηθήσετε.
Τι να κάνετε
  • Μάθετε τις μεθόδους διδάγματος ανάγνωσης και αριθμητικής που ακολουθούν οι δάσκαλοι του σχολείου του παιδιού σας και ακολουθήστε τις ίδιες στο σπίτι.
  • Κλείστε το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το κινητό σας ή τον υπολογιστή και ό,τι άλλο μπορεί να σας αποσπάσει την προσοχή και εστιάστε στο παιδί σας για τα 10 λεπτά που απαιτούνται.
  • Προσπαθήστε να μην διαβάζετε δύσκολες λέξεις και επιχειρήστε να του δείξετε μια εικόνα και να το αφήσετε να μαντέψει τη λέξη.
  • Αν πει κάτι λάθος, πείτε εσείς το σωστό χωρίς όμως να τον κρίνετε.
  • Διαβάζοντας, ακολουθήστε τις λέξεις με το δάχτυλό σας.
  • Όποια κι αν είναι η πρόοδός του, επαινέστε το για την προσπάθειά του. Έχει μεγαλύτερη αξία να πείτε «Μπράβο, καλή προσπάθεια» παρά «Μα τι έξυπνο παιδί!».

Νηπιαγωγείο

Μεταξύ 3 και 6 ετών, η ποσότητα και το επίπεδο της μελέτης του παιδιού θα αυξάνεται σταδιακά έως ότου είναι έτοιμο για το δημοτικό.
Τι να κάνετε
  • Μην του επιτρέπετε να αφήνει το διάβασμα για το βράδυ, καθώς θα είναι κουρασμένο.
  • Δημιουργήστε ένα ήσυχο, καθαρό περιβάλλον μελέτης για το παιδί σας, ακόμα κι αν είναι μια γωνιά στο τραπέζι της κουζίνας. Θα πρέπει πάντα να μελετά εκεί.
  • Δώστε του διαφορετικές πηγές έρευνας κατά τη μελέτη του όπως μια εγκυκλοπαίδεια ή ένα λεξικό (και όχι μόνο το διαδίκτυο)
  • Καθίστε με το παιδί σας ενώ διαβάζει. Μπορείτε παράλληλα να διαβάζετε ένα δικό σας βιβλίο ή να οργανώνετε τις δουλειές σας.
  • Βοηθήστε το να βρει τις απαντήσεις όπου «κολλάει» αλλά μην μπείτε στη διαδικασία να κάνετε εσείς τα μαθήματά του.

Γυμνάσιο

Μέχρι να φτάσει το γυμνάσιο, το παιδί σας θα πρέπει να έχει ήδη αναπτύξει ένα σύστημα μελέτης.
Τι να κάνετε
  • Σιγουρευτείτε ότι κάνει τακτικά διαλλείματα. Για κάθε μισή ώρα μελέτης είναι αρκετά 10 λεπτά. Ενθαρρύνετέ το να πάρει λίγο καθαρό αέρα ή να κάνει ένα διάλλειμα από την οθόνη αν δουλεύει στον υπολογιστή.
  • Έχει νόημα να έχει δύο κασετίνες, σε περίπτωση που ξεχάσει τη μία στο σπίτι.
  • Υποστηρίξτε τη μελέτη του, πηγαίνοντας το σε σχετικά μουσεία, μέρη ή βάζοντάς το να δει σχετικά ντοκιμαντέρ. 
  • Μάθετέ του να χρησιμοποιεί και τη βιβλιοθήκη εκτός από το διαδίκτυο

Η συζήτηση με τους δασκάλους

Στα περισσότερα σχολεία υπάρχει κάποιο πρόγραμμα επικοινωνίας μεταξύ δασκάλων και γονέων. Μάθετε την πολιτική του σχολείου σας και μην την αμελήσετε. Μην διστάσετε να μιλήσετε στον εκάστοτε καθηγητή σε περίπτωση που το παιδί σας αντιμετωπίζει οποιοδήποτε πρόβλημα στο σχολείο.

Εντατική μελέτη

Αν η μελέτη του παιδιού σας αρχίζει να φτάνει πέρα από τις δυνάμεις σας, μην διστάσετε να χρησιμοποιήσετε κι εσείς βοήθεια. Σχεδόν για κάθε σχολικό βιβλίο υπάρχουν βοηθήματα, τα οποία θα σας φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα.
Πηγή: ivillage.co.uk

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου